لزوم تداوم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان/ کنترل بیماری فلج اطفال طی 14 سال اخیر

لزوم تداوم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان/ کنترل بیماری فلج اطفال طی 14 سال اخیر

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن بیان اینکه طی 14 سال اخیر چیزی به اسم بیماری فلج اطفال در کشور نداشتیم بر ضرورت تداوم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با قاطعیت بیشتر تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، حسن قاضی‌زاده هاشمی امروز در مراسم افتتاح استقرار زیرساخت‌های تولید واکسن و فرآورده‌های دارویی و تشخیصی با استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه اقتدار کشور در گرو مهارت دانشمندان و باورهای دینی ما است، اظهار کرد: شعارهای ما در تحقق انقلاب اسلامی چیزی جز استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی نبود. 38 سال از عمر انقلاب گذشته و جمهوری اسلامی توانسته با اقتدار در این مسیر حضور داشته باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: توجه به دانش، فناوری و خلق ثروت ادامه همان مسیری است که صرفاً عزیزان ما موفق شدند انقلاب اسلامی که بیشتر شبیه به معجزه بود را محقق کنند.

هاشمی با بیان اینکه نقش کسی که در مجموعه پاستور و بهداشت فعالیت می‌کند کمتر از سربازان گمنام نیست، گفت: در این سه سال علی‌رغم ظهور بیماری‌های نوپدید در دنیا شاخص‌های بهداشت و درمان در کشور ارتقاء یافته است در حالی که بیماری‌هایی همچون سارس و ابولا و بیماری‌های واگیر در کشورهای پیرامون مشاهده می‌شود و مردم آن کشورها از این بیماری‌ها رنج می‌برند اما خوشبختانه این بیماری‌ها در کشور ما کنترل شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: نزدیک به 14 سال است که چیزی به اسم بیماری فلج اطفال در کشور مشاهده نشده و درخصوص بیماری مالاریا نیز وضعیت بی‌نظیری داریم که در این خصوص به تمام تیم حوزه بهداشت و درمان تبریک می‌گویم.

وی با بیان اینکه پاستور با جایگاهی که در تراز انقلاب اسلامی داشته، فاصله زیادی دارد، تصریح کرد: بهتر است برای سربلندی و پیشرفت پاستور در دنیا تلاش بیشتری کنیم. اگر این تلاش مومنانه باشد نتیجه‌بخش خواهد بود زیرا هر کسی با هر دینی اگر برای کشور تلاش کند از سوی همه قابل احترام است.

وزیر بهداشت گفت: حتی کسانی که برای نان شب خود نیز محتاج هستند با شنیدن خبر پیشرفت کشور خوشحال می‌شوند بنابراین بهتر است برای طی کردن این مسیر تلاش مومنانه‌ای داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ما موظف به توسعه زیرساخت‌ها هستیم، اظهار کرد: انستیتو پاستور با دست خالی تلاش کرد و توانست خدمات خود را توسعه دهد از این رو انتظار می‌رود دولت و مجلس نیز در این زمینه حمایت بیشتری کنند.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه از نگاه دولت‌ها به پژوهش، علم و فناوری در طول چند دهه راضی نبوده‌ایم، گفت: مقام معظم رهبری طی دو دهه گذشته بیش از هر کسی درخصوص علم و نقش آن در افزایش توانمندی کشور صحبت و نصیحت کرده‌اند.

هاشمی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود پاستور همانگونه که در بخش علمی شاهد پوست‌اندازی بود در بخش حمایت از دانشمندان و امکانات نیز با تحول مواجه شود، گفت: باید با حفظ ظرفیت‌های قبلی انستیتو پاستور را بازسازی کنیم که این بازسازی فقط مختص تربیت نیروی جوان نیست بلکه باید امکانات در شأن پاستور را برای آنها فراهم کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باید ادامه یابد، افزود: این حمایت باید با همت بالاتر و قاطعیت بیشتر باشد و موانع سر راه نیز باید با توزیع یا اقدام برطرف شود.

وی با اشاره به اعزام نیروی انسانی به کشور فرانسه ضمن توافق انستیتو پاستور فرانسه اظهار کرد: از تحصیل فرزندانمان در خارج از کشور نباید بترسیم زیرا این مساله حتی اگر هیچ ثمری نداشته باشد اما از نظر اجتماعی و آموزشی دارای فایده است.

هاشمی همچنین با بیان اینکه به همت رئیس‌جمهور و کل نظام و لطف خداوند زمینه‌های تعامل فراهم شد که در این خصوص نباید به تبلیغات و شعارها توجه کنیم، گفت: مردم ایران و دنیا به دنبال آرامش هستند و از جنگ و درگیری نفرت دارند. هم‌اکنون که زمینه تعامل و رفت‌وآمد و پذیرش فراهم شده باید از این فرصت استفاده کنیم و تعداد زیادی از جوانانمان را برای آموزش به کشورهای خارجی اعزام کنیم تا بتوانند در آینده با مراکز مهم جهانی رقابت کنند. وزارت بهداشت در این مسیر از هر حمایتی که بتواند ارائه کند، دریغ نمی‌کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه با کمترین امکانات بیشترین اثربخشی را داشتیم، اظهار کرد: امیدوارم انستیتو پاستور به کانونی تبدیل شود که همگان برای حضور و وصل شدن به آن لحظه شماری کنند و این مرکز به عنوان مهمترین برند ملی شناخته شود.

وی افزود: انستیتو پاستور باید توسط اعضای خود مدیریت شود و حضور ما در این مرکز تنها برای کمک است. باید کل حوزه سلامت توسط کسانی اداره شود که کارشان پیشگیری و بهداشت است، البته این افراد نباید از نوع افرادی باشند که در گذشته بودند.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها