ساخت نانوذرات با کاربردهای متنوع در پزشکی و زیست‌فناوری

ساخت نانوذرات با کاربردهای متنوع در پزشکی و زیست‌فناوری

محققان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک موفق به ساخت انواع نانوذرات شدند که در فرمولاسیون مواد دارویی همچون آنتی‌بیوتیک‌ها، تثبیت آنزیم‌های صنعتی به منظور بهبود عملکرد آنها، تولید زیست سوخت و ساخت نانوکامپوزیت‌های جدید برای کشت و تمایز سلول‌های بنیادی و تشخیص و درمان بیماری‌ها کاربرد دارد.

به گزارش ایسنا، ایوب آرپنائی، مجری پروژه طراحی و ساخت نانوذرات مزومتخلخل سیلیکای عامل‌دار شده که آن را با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به انجام رسانده، درباره این پروژه اظهار کرد: از حدود هشت سال پیش تحقیقات در زمینه نانوزیست فناوری در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری آغاز شد که دشواری دسترسی به نانومواد یکی از عوامل انجام و شکل گیری این پروژه بود؛ در واقع، نانوذرات برای کاربردهای پزشکی و زیست‌فناوری موادی گران قیمت هستند و تولید و ساخت آنها در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: در حال حاضر با گذشت 8 سال از تحقیقات در این زمینه، به دانش و مهارت لازم برای تولید انواع مختلفی از این نانومواد در مقیاس آزمایشگاهی دست پیدا کرده‌ایم. بخشی از بودجه لازم برای انجام این طرح توسط پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و بخشی دیگر توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران تامین شد. همچنین هم‌اکنون نیز تحقیقات گسترده‌ای در زمینه کاربرد این نانومواد در حوزه زیست فناوری و پزشکی در دستور کارمان قرار داده‌ایم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به کاربردهای متفاوت و متنوع نانوذرات تهیه شده، گفت: نانوفناوری زمینه‌ای از علم و فناوری است که در آن به تولید، تغییر یا اصلاح مواد یا سامانه‌هایی پرداخته می‌شود که در کل یا بخشی از آن دارای ابعاد نانومتری بوده و عملکرد و یا ویژگی‌های آن ماده یا سامانه وابسته به ابعاد نانومتری آن است. نانوفناوری دارای کاربردهای گسترده‌ای است. از جمله می‌توان به کاربرد نانوفناوری در پزشکی برای درمان و تشخیص بیماری‌ها، زیست‌فناوری، علوم زیستی، حذف آلاینده‌ها از محیط زیست و موارد متعدد دیگر اشاره کرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، وی خاطرنشان کرد: انواع نانوذرات ساخته شده در این گروه تحقیقاتی در فرمولاسیون مواد دارویی همچون آنتی‌بیوتیک‌ها، تثبیت آنزیم‌های صنعتی به منظور بهبود عملکرد آنها، تولید زیست سوخت، ساخت نانوکامپوزیت‌های جدید برای کشت و تمایز سلول‌های بنیادی و تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده شده است. مهمترین ویژگی این نانوذرات تهیه شده، کیفیت بسیار بالای آنهاست که در صورت حمایت بیشتر، امکان صنعتی‌سازی تولید این نانومواد در کشور وجود دارد.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها