طرح جدید ناسا:

کاوش مریخ با زنبورهای رباتیک

ناسا تصمیم دارد زنبورهای رباتیک را به ناوگان کاوشگرهای مریخی خود اضافه کند.

کاوش مریخ با زنبورهای رباتیک

ناسا تصمیم دارد زنبورهای رباتیک را به ناوگان کاوشگرهای مریخی خود اضافه کند.

اکتشاف مریخ هزینه‌ی زیادی دارد، هم‌اکنون ناسا یک مریخ‌نورد را در مریخ مستقر کرده است که چندان نتوانسته انتظارات را برآورده کند. بنابراین، ناسا طرح جدیدی برای نقشه‌برداری از مریخ اعلام کرده است. ناسا تصمیم دارد در آینده از زنبورهای رباتیک برای انجام برنامه‌های اکتشافی و نقشه‌برداری از سیاره سرخ بهره ببرد. مریخ‌نورد ۳.۹ تنی ناسا که تاکنون هزینه‌ای بالغ بر ۲.۵ میلیارد دلار در برداشته، با وجود سنگینی و کندی، نتوانسته است در شناسایی زیستگاه‌های بالقوه در مریخ چندان مؤثر باشد. اما اخیرا تیمی از پژوهشگران دانشگاه آلاباما در هانتسویل، طرحی برای ساخت زنبورهای رباتیک یا زنبورهای مریخی (Marsbees) معرفی کرده‌اند.
زنبورهای رباتیک می‌توانند ناحیه‌ای بسیار وسیع‌تر (با تلاش بسیار کم‌تر) را پوشش دهند. اما در همین حال، به نظر نمی‌رسد که مریخ‌نوردهای ناسا به‌کلی از رده خارج شوند، بلکه به‌عنوان ایستگاه شارژ و مرکز ارتباطی اصلی برای زنبورها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از اهداف اولیه‌ی زنبورهای رباتیک، نمونه‌برداری از جو مریخ برای جستجوی گاز متان است، از آنجایی که جو مریخ بیشتر از دی‌اکسید کربن تشکیل شده است، تشخیص گازهای دیگر مانند متان یا مونوکسید کربن به‌طور بالقوه نشانه‌ای از وجود حیات در سیاره سرخ است./زومیت

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها