شناسایی میدان مغناطیسی ثانویه پیرامون زمین توسط آژانس فضایی اروپا

پژوهشگران آژانس فضایی اروپا موفق به شناسایی یک میدان مغناطیسی ثانویه و ضعیف پیرامون کره‌ی زمین شده‌اند.

شناسایی میدان مغناطیسی ثانویه پیرامون زمین توسط آژانس فضایی اروپا

سه ماهواره که روی میدان مغناطیسی زمین مطالعه می‌کنند، جزئیات برجستگی ثابتی از میدان مغناطیسی زمین را که توسط که توسط جزر و مد اقیانوس‌ها به‌وجود آمده است، نشان داده‌اند.

داده‌هایی که در چهار سال پژوهش آژانس فضایی اروپا (ESA) در مأموریت سوارم (Swarm) به‌دست آمد، نقشه‌ی میدان مغناطیسی دیگری از زمین را نشان می‌دهد. این میدان مغناطیسی می‌تواند به‌ ما در ساخت مدل‌هایی بهتر برای گرمایش جهانی کمک کند.

مقاله‌های مرتبط:
هر آنچه باید در مورد طرز کار آهنربا بدانیم
نیلز اولسن از دانشگاه فنی دانمارک امسال در جلسه‌ی اتحادیه‌ی علوم زمین اروپا در وین، نتایج حیرت‌انگیزی ارائه کرد. او توضیح داد که گروهش به چه شکلی جزئیات چنین میدان مغناطیسی دور از چشمی را نشان داده‌اند. اولسن به جاناتان اموس، خبرنگار BBC گفت:

این میدان مغناطیسی بسیار کوچکی است که ۲ تا ۲/۵ نانوتسلا در ارتفاع ماهواره‌ای بوده و حدود ۲۰ هزار برابر ضعیف‌تر از میدان مغناطیسی جهانی زمین است.
هر دو میدان در مرحله ابتدایی، نتیجه‌ی اثر دیناموی (تئوری که به توضیح روند تشکیل یک میدان مغناطیسی حول اجسام کروی می‌پردازد) تولیدشده توسط ذرات باردار متحرک در محیط مایع (آهن مایع داخل زمین) هستند.

میدان مغناطیسی قوی‌تر که عقربه‌ی قطب‌نما را حرکت می‌دهد، از حرکت ثابت صخره‌های ذوب‌شده و مایع زیر پای ما پدید می‌آید. این میدان همچنین نشانه‌هایی در هم‌ترازی ذرات داخل پوسته زمین دارد که الگوی آن با جزئیات کامل توسط سوارم تحلیل شده است.

منبع: زومیت

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها