درمان وزوز گوش با یک هدفون تازه

هدفون‌هایی که صدا‌ها را از یک گوش به گوش دیگر تغییر می‌دهند می‌توانند یک درمان رادیکال تازه برای وزوز گوش باشند. تنها در بریتانیا صدای زنگ یا همان وزوز گوش حدود پنج میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

درمان وزوز گوش با یک هدفون تازه

عملکرد هدفونی تازه که برطرف کننده صدای وزوز گوش خواهد بود این گونه است: هنگامی که صدایی از سمت راست کاربر می‌آید توسط یک میکروفون درون هدفون برداشته شده و دوباره به گوش چپ هدایت می‌شود. همین روند به شکلی بالعکس در قبال صدا‌هایی که از سمت چپ منتشر می‌شوند نیز رخ می‌دهد.

به نقل از دیلی میل، دانشمندان بر این باور هستند که درهم ریختن جهت صدا در حالی که چشم‌ها به مغز می‌گویند که از یک مکان می‌آید، اما گوش‌ها برعکس آن را می‌گویند به "سیم کشی مجدد" عصب شنوایی (که گوش را به مغز متصل می‌کند) کمک نموده و باعث کاهش وزوز گوش خواهد شد.

نتایج آزمایشی کوچک نشان می‌دهد که استفاده از هدست به مدت دو ساعت در روز در بازه زمانی سه هفته‌ای به طور قابل توجهی وزوز گوش را کاهش می‌دهد. بسیاری از افراد به طور موقت از وزوز گوش رنج می‌برند، اما به ازای هر صد نفر در یک نفر این زنگ طولانی مدت بوده و اغلب با کاهش شنوایی همراه است.

هنگامی که گوش‌ها در معرض صدای بلند یا عفونت قرار می‌گیرند سلول‌های مویی ریز که صدا‌ها را به مغز منتقل می‌کنند تحت فشار قرار گرفته و مقادیر زیادی ماده شیمیایی به نام گلوتامات از خود منتشر می‌کنند. این به اصطلاح "طوفان گلوتاماتی" سلول‌های عصبی گوش داخلی که تکانه‌های صوتی را به قشر شنوایی بخشی از مغز که صدا را پردازش می‌کند ارسال می‌کند را بیش از حد تحریک کرده و در نهایت اصطلاحا آن را می‌کُشد.

این موضوع باعث می‌شود که سلول‌های قشر شنوایی روشن شوند بنابراین آن‌ها دائما صدا را به مغز منتقل می‌کنند و برای مثال باعث می‌شوند افراد صدای زنگ را بشنوند. در برخی افراد آن سلول‌ها در حالت روشن باقی می‌مانند. در آن مرحله درمان دشوارتر است و هیچ دارویی برای آن وجود ندارد و درمان‌ها شامل گفتار درمانی است که به بیماران کمک می‌کند تا با این عارضه زندگی کنند. یکی دیگر از درمان‌ها صدا درمانی است که در آن از صدای پس زمینه برای پرت کردن حواس افراد استفاده می‌شود.

درمان وزوز گوش با یک هدفون تازه

ایده درمان هدفون برگرفته از شیوه درمان با آینه است که برای درد فانتوم یا خیالی استفاده می‌شود. درد خیالی یا درد فانتوم احساسی است یک شخص در رابطه با اندام یا عضوی که به طور فیزیکی جزئی از بدن نیست تجربه می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد در چنین افرادی در صورت پنهان کردن اندام آسیب دیده پشت آینه‌ای که اندام سالم را بازتاب می‌دهد و سپس با تمرکز بر این بازتاب مغز فریب خورده و فکر می‌کند هر دو اندام سالم هستند. مطالعات نشان می‌دهند این موضوع منجر به سیم کشی مجدد در مغز شده و درک درد را کاهش می‌دهد.

دانشمندان بیمارستان توانبخشی اسپالدینگ در ماساچوست در ایالات متحده که نمونه اولیه هدفون را توسعه دادند بر این باورند که آن هدفون به روشی مشابه روش آینه برای درمان درد خیالی در افراد قطع عضو عمل می‌کند به گونه‌ای که اتصالات بین سلول‌های عصبی را دوباره سیم کشی می‌کنند تا دیگر وزوز گوش را به عنوان صدای خارجی واقعی ثبت نکنند.

نتایج منتشر شده ارزیابی در مجله آکادمی شنوایی شناسی امریکا در سال ۲۰۲۲ میلادی نشان داد که ۱۸ داوطلب بهبود قابل توجهی را در علائم خود تجربه کردند. اکنون آزمایشی با ۵۰ بیمار در حال انجام است که در بازه زمانی سه هفته‌ای به مدت سه ساعت در روز از هدفون استفاده می‌کنند.

دکتر "ویل سدلی" مدرس عصب شناسی در دانشگاه نیوکاسل درباره این درمان می‌گوید:"این یک ایده خوب است، اما پیش از آن که بتوانیم بگوییم کارآمد است به نتایج بیش تری از آزمایش‌ها نیاز داریم. دراین میان تنها روشی که می‌دانیم به منظور رفع وزوز گوش برای بسیاری از افراد به خوبی کار می‌کند گفتار درمانی می‌باشد".

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها