آژانس فضایی اروپا برای اولین بار خورشیدگرفتگی مصنوعی ایجاد می‌کند

آژانس فضایی اروپا در حال آماده‌سازی دو فضاپیما برای پرتاب آن‌ها به منظور مطالعه تاج خورشید است. این دو فضاپیمای ماهواره‌ای در مأموریت پروبا-۳ به کار خواهند رفت. قرار است در این مأموریت کاری صورت بگیرد که قبلاً غیرممکن تصور می شد: ایجاد یک خورشیدگرفتگی ساختگی به دست بشر.

آژانس فضایی اروپا برای اولین بار خورشیدگرفتگی مصنوعی ایجاد می‌کند

این دو ماهواره آژانس فضایی اروپا در حال حاضر در بلژیک آماده‌ می‌شوند تا پس از کامل شدن ساخت‌شان به هند منتقل شده و در ماه سپتامبر از آنجا به فضا پرتاب شوند.

چرا دانشمندان می‌خواهند خسوف مصنوعی ایجاد کنند؟

دانشمندان می‌خواهند با ایجاد خورشیدگرفتگی مصنوعی تصویری واضح و یکدست از جو شبح‌مانند خورشید یا همان تاج خورشید به دست بیاورند. به گفته آژانس فضایی اروپا، این نخستین مأموریتی است که مطالعه تاج خورشید در نور مرئی و در نزدیکی لبه خورشیدی را ممکن می‌سازد.

ماری بیکمن، مهندس عملیات ماهواره‌ای در این باره توضیح می دهد: «فضاپیماها چسبیده به هم پرتاب خواهند شد و در موشک فضاپیمابر نیز به همین شکل قرار خواهند گرفت. سپس با ارسال فرمان از هم جدا می‌شوند و هر کدام در یک مدار امن، بسیار دور از یکدیگر قرار می‌گیرد تا مطمئن شویم که با یکدیگر برخورد نمی‌کنند.»

این دو فضاپیمای «کروناگراف»‌ و «اوکالتِر»‌ موضع خود را با دقت چند میلی‌متر در فاصله‌ ۱۴۴ متری یا بیشتر حفظ خواهند کرد. فضاپیمای اوکالتر نزدیک‌تر به خورشید قرار می‌گیرد تا مثل ماه که در هنگام خورشیدگرفتگی سایه‌ای بر زمین ایجاد می‌کند، نور شدید خورشید را مسدود کند.

 پس از اینکه هاله خیره‌کننده نور خورشید پنهان شد، تاج آن قابل مشاهده خواهد بود و ماهواره دوم در آن هنگام از قسمت داخلی ناحیه تاج عکس خواهد گرفت تا ویژگی‌های آن مورد مطالعه قرار بگیرد. اگر نور خورشید مسدود نشود، هر تلسکوپی، فارغ از قابلیت های بالایی هم که داشته باشد، با این نور کور می شود و نمی‌تواند از تاج تصویربرداری کند.

مطالعه تاج خورشید به دانشمندان کمک ‌می‌کند تا وقوع حوادثی مانند طوفان‌های خورشیدی را که می‌توانند بر ماهواره‌های در مدار و همچنین شبکه‌های ارتباطی و برقی روی زمین تأثیر بگذارد، پیش‌بینی کنند.

لکسی گلاور، هماهنگ کننده سرویس آب و هوای فضایی در این باره توضیح می‌دهد: «داده‌های مأموریت پروبا-۳ اطلاعات کلیدی و دانش جدیدی را در مورد تاج خورشید و همچنین پدیده‌هایی مانند پرتاب جرم تاج در هنگام شکل‌گیری و حرکت آنها به فضای بین‌سیاره ای ارائه می‌دهد. اینها برخی از پدیده های کلیدی است که با آب و هوای خورشید ارتباط دارد.»

پروبا-۳ یکی از مأموریت‌های مجموعه «پروبا»‌است که توسط آژانس فضایی اروپا توسعه می‌یابد. Proba مخفف Project of Onboard Autonomy است، اما کلمه «پروبا»‌ در لاتین به معنای «بیایید تلاش کنیم» است و به گفته مدیر این پروژه، دامیَن گالانو، تیم دانشمندان این منطق کنجکاوی و تکاپوی علمی را برای نامگذاری مناسب‌تر دیده‌اند.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رابی
    0

    هر کاری می کنند بکنند ولی شق القمر نکنند که قبلا یکی دیگر کرده.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها