محققان دانشگاه توکیو: تغییرات آب و هوایی بر اندازه ماهی ها تأثیر گذاشته است

یک بررسی جدید نشان داد که اندازه ماهی ها به سبب پدیده گازهای گلخانه ای و تغییرات آب و هوایی که محیط زیست را تهدید می کند، نسبتا در حال کوچک شدن است.

محققان دانشگاه توکیو: تغییرات آب و هوایی بر اندازه ماهی ها تأثیر گذاشته است

محققان دانشگاه توکیو وزن و زیست توده کل ۱۳ گونه ماهی از جمله ماهی قباد و ساردین را تحلیل کرده و داده های طولانی مدت شش گروه ماهی بین سالهای ۱۹۷۸ تا ۲۰۱۸ و داده های درجه حرارت آب دریا بین سالهای ۱۹۸۲ و ۲۰۱۴ را برای شناخت تأثیر احتمالی این تغییرات بر لایه های سطحی و زیرسطحی اقیانوس بررسی کردند .

این نتایج که در نشریه «Fish and Fisheries» منتشر شد، نشان داد در وزن ماهی ها در بازه زمانی دهه هشتاد و در آغاز سال 2010 کاهش واضحی رخ داده است.

این کاهش اولیه وزن به افزایش تعداد ساردین ژاپنی نسبت داده شد که منجر به افزایش رقابت با گونه های دیگر برای غذا شده است، اما تجزیه و تحلیل دقیقتر نشان داد که تغییرات آب و هوایی که منجر به افزایش درجه حرارت اقیانوسها شده است، با افزایش مواد مغذی در لایه های سطحی، منجر به رقابت بیشتر برای غذا شده است.

پروفسور شین ایچی ایتو از دانشگاه توکیو اظهار کرد:« تغییرات آب و هوا می تواند بر زمان و طول بازه رشد فیتوپلانکتون ها و رشد عظیم جلبک های میکروسکوپی در سطح اقیانوس که ممکن است با دوره های اصلی چرخه زندگی ماهی ها مطابق نباشد، تأثیر بگذارد.»

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها