کار بالگرد مریخی ناسا هنوز تمام نشده است

بالگرد مریخی ناسا موسوم به نبوغ (Ingenuity)، از روز ۱۸ ژانویه سال میلادی جاری پس از آسیب‌دیدگی یکی از پروانه‌هایش هنگام فرود، برای همیشه زمین‌گیر شد، اما کار این بالگرد هنوز به پایان نرسیده است.

کار بالگرد مریخی ناسا هنوز تمام نشده است

گروه آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL)  که بر ماموریت نبوغ نظارت دارند، از این بالگرد زبردست به خاطر انجام پروازهایی بیشتر از حد انتظار در سیاره سرخ که در مجموع به ۷۲ مورد رسید و تبدیل شدنش به اولین هواپیمایی که موفق به پرواز در سیاره‌ای دیگر شد، تقدیر می‌کنند.

به نقل از دیجیتال‌ترندز، موفقیت نبوغ به مهندسان کمک کرد تا درباره نحوه پرواز هواپیما در مریخ و سایر محیط‌های چالش‌برانگیز بیشتر بیاموزند و راه را برای کار روی پروانه‌های پیچیده‌تر برای ماموریت‌های آینده هموار کنند.

بالگرد مریخی ناسا اکنون در آخرین محل استراحت خود روی تپه‌ای در داخل دهانه جیزرو مریخ قرار دارد. اما در حالی که بیشتر مردم فکر می‌کردند که ماموریت این بالگرد به پایان رسیده است، اکنون مشخص شده که نبوغ هنوز در حال کار است و با تیم خود در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در تماس است.

یکی از مقامات ناسا در پاسخ به سؤوالی در جلسه‌ای که این هفته برگزار شد، نشان داد که نبوغ در واقع تصاویری ثبت می‌کند و آنها را به زمین ارسال می‌کند. در حالی که به دلیل موقعیت رو به پایین دوربین این تصاویر عمدتا از شن‌های مریخی هستند، محققان از این تصاویر برای یادگیری در مورد فرآیندهای زمین‌شناسی در مریخ استفاده می‌کنند.

به گفته ناسا؛ محققان همچنان به بررسی سلامت بالگرد در حالی که تصاویری از سطح مریخ می‌گیرد، ادامه می‌دهند.

دانشمندان مریخ‌شناس می‌توانند با گرفتن مجموعه‌ای از تصاویر از یک نقطه در مورد فرآیندهای زمین‌شناسی بیاموزند تا ببینند که چگونه گرد و غبار، ماسه و ذرات سنگ در واکنش به هوا و باد مریخ حرکت می‌کنند.

طرفداران نبوغ مطمئنا خوشحال می‌شوند که بدانند این بالگرد در حالی که دیگر نمی‌تواند به آسمان برود، همچنان روشن است و روی سطح مریخ کار می‌کند.

هنوز مشخص نیست که نبوغ تا چه زمانی می‌تواند به کار خود ادامه دهد. این به مدت زمانی که طول می‌کشد تا شن‌های مریخ صفحات خورشیدی آن را بپوشانند، بستگی دارد. وقتی این اتفاق بیفتد، همانطور که برای فرودگر ثابت ناسا به نام اینسایت (InSight) در سال ۲۰۲۲ رخ داد، این بالگرد مریخی برای همیشه خاموش خواهد شد.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها