چتری به مساحت آرژانتین به فضا پرتاب می‌شود!

دانشمندان علوم اقلیمی در حال ساخت یک سایه چترمانند به اندازه کشور آرژانتین هستند که می‌تواند با مسدود کردن اشعه‌های خورشید، به کاهش اثرات گرمایش جهانی بر کره زمین کمک کند.

چتری به مساحت آرژانتین به فضا پرتاب می‌شود!

این ایده غیرمعمول از سوی محققان اسرائیلی مطرح شده که معتقدند ایجاد سایه‌ای به مساحت تقریبی ۲.۵ میلیون کیلومتر مربع می‌تواند دمای زمین را در عرض دو سال ۲.۷ درجه فارنهایت (۱۶.۲- درجه سانتیگراد) کاهش دهد.

تیم محققین «موسسه فناوری تخنیون اسرائیل» برای اجرای نمونه اولیه ۹ متر مربعی که تا سال ۲۰۲۷ قابل دستیابی است به دنبال ۲۰ میلیون دلار بودجه هستند.

این «بادبان» در فاصله بیش از ۱۴ میلیون کیلومتری زمین قرار می‌گیرد و با باز و بسته کردن لایه سایه‌انداز در فضا حرکت می‌کند.

طرح پرتاب چتری به مساحت آرژانتین به فضا برای جلوگیری از گرمایش زمین + ویدئو

درحالی‌که محققان در حال پیشبرد این طرح هستند، منتقدان معتقدند هزینه این «مگاسازه» به‌طرز وحشتناکی بالا خواهد بود و به تریلیون‌ها دلار خواهد رسید.

اَوی لوب، فیزیکدان هاروارد در مورد این پروژه می‌گوید: «برپایی هر یک از این «مگاسازه‌ها» در فضا بسیار پرهزینه است و نیاز به یک همکاری بزرگ بین‌المللی از طریق تخصیص مجدد بودجه از بودجه‌های نظامی به اهداف صلح‌آمیز دارد.»

منتقدان معتقدند تریلیون‌ها دلار مورد نیاز برای ساخت این آفتابگیرها را می‌توان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در زمین و حذف دی‌اکسیدکربن از جو هزینه کرد.

علاوه بر هزینه‌ سرسام‌آور، طوفان‌های خورشیدی و سیارک‌ها نیز ممکن است به این پوشش مسدودکننده آسیب برسانند و به گرم‌ شدن ناگهانی و سریع با پیامدهای فاجعه‌بار منجر شوند.

طرح پرتاب چتری به مساحت آرژانتین به فضا برای جلوگیری از گرمایش زمین + ویدئو

کم‌نور یا مسدود کردن خورشید برای خنک کردن زمین پروژه‌ای است که بسیاری از دانشمندان به آن پرداخته‌اند. و درحالی‌که تاکنون هیچ‌یک از طرح‌های پیشنهادی به‌طور کامل به بلوغ نرسیده‌، تیم اسرائیلی انتظار دارد تا سه سال آینده به یک نمونه اولیه دست یابد.

این پروژه که زمین خنک (Cool Earth) نام دارد به یک سایه ۲.۵ میلیون کیلومتری نیاز دارد، اما به دلیل اندازه فوق‌العاده بزرگی که مد نظر است، این تیم اعلام کرد که نیازمند ایجاد مجموعه‌ای از سایه‌های کوچکتر است.

طرح پرتاب چتری به مساحت آرژانتین به فضا برای جلوگیری از گرمایش زمین + ویدئو

این «چتر» متشکل از بادبان‌های خورشیدی سبُکی است که بر یک سازه که با انرژی خورشیدی کار می‌کند نصب شده‌اند.

تیم محققان جزئیاتی در مورد موادی که قرار است برای ساخت این ابتکار مورد استفاده قرار گیرند به اشتراک نگذاشته است.

طرح پرتاب چتری به مساحت آرژانتین به فضا برای جلوگیری از گرمایش زمین + ویدئو

به نظر می‌رسد که سایه عظیم انعطاف‌پذیر باشد و به دانشمندان اجازه می‌دهد تا آن را داخل یک سازه جا بزنند و آن را به اولین نقطه لاگرانژی (L1) برسانند.

L1 موقعیتی در فضاست که در آن نیروهای گرانشی یک سیستم دو-جسمی مانند خورشید و زمین، مناطق بهینه جذب و دفع ایجاد می‌کنند.

به گفته این تیم، این موقعیت باعث ایجاد سایه‌ای دائمی بر روی بخش عظیمی از سیاره ما می‌شود.

منبع: روزیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها