کشف ۵ گور تاریخی در آمل

باستان‌شناسان از کشف ۱۹ اثر تاریخی، از جمله ۵ گور سنگی و نقوش دیواری از محوطه کافرکلی در آمل استان مازندران خبر دادند و بقایای یک قلعه و برج دیده‌بانی را شناسایی کردند.

کشف ۵ گور تاریخی در آمل
دومین فصل بررسی و شناسایی فضاهای دست­کند شهرستان آمل که به نام «کافرکلی» شناخته می­‌شوند با مجوز پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری انجام شد و باستان‌شناسان موفق به شناسایی و بررسی ۱۹ اثر تاریخی شدند.
 
میثم فلاح که سرپرستی فصل دوم بررسی و شناسایی کافرکلی‌های شهرستان آمل را به عهده داشت، درباره آخرین یافته‌های باستان‌شناسی از این منطقه گفت: در این فصل از پژوهش میدانی، ۱۹ اثر (به صورت مجموعه یا منفرد) شناسایی و بررسی شد. از این تعداد، پنج گور سنگی بوده که روی سنگ­‌های منفرد و حجیم کنده شده­‌اند.
 
 به گفته این باستان‌شناس، گورهای یافته‌شده از لحاظ ظاهری، تکنیک ساخت، فرم و پلان بسیار شبیه به نمونه­‌های موجود در استان فارس و جنوب ایران از جمله گور سنگی اقلید فارس به نام «حوض دختر گبر» و گور سنگی تپه کوهسار اهواز است.
 
در این کاوش‌ها همچنین، شماری فضای دست­کند کوهستانی شناسایی شد که در بین مردم به نام پَل (pal) شهرت دارند. فلاح درباره آن‌ها گفت: این فضاها دارای عمق میانگین ۳۰ تا ۵۰ متر و ارتفاع ۵ متر هستند و به گونه‌ای در دل کوه ایجاد می­‌شدند که قابلیت نگهداری ۲۰ تا ۳۰ اسب یا قاطر برای باراندازی را داشته باشند.
به گمان باستان‌شناسان، این موارد از نخستین نمونه­‌های شناسایی­‌شده در کوه­‌های البرز در مازندران به شمار می‌آیند.

کشف ۵ گور تاریخی در آمل

سرپرست این هیأت باستان‌شناسی با اشاره به کشف گونه‌های متنوعی از کافرکلی‌ها در فصل دوم این بررسی، یکی دیگر از کشفیات مهم در این برنامه­ پژوهشی را شناسایی نمونه­‌های جدیدی از نقوش کنده­‌کاری دیواری اعلام کرد و گفت: تقریباً بیش از ۲۰۰ نقش با نقش­‌مایه­‌های جانوری (اسب، گاو، کل، کبک، قرقاول و ...)، انسانی (در حال مبارزه به‌صورت پیاده و سواره نظام)، طبیعت (نقشی احتمالی از قله دماوند)، اسلیمی و هندسی، پوشاک، ابزار و ادوات جنگی (شمشیر، سپر، کمان، تیر و ...) و سازه‌هایی همچون برج دیدبانی یا بقایای قلعه شناسایی و مستندنگاری شده است.
 
باستان‌شناسان مهمترین هدف از کاوش‌های این فصل را ادامه­ بررسی و شناسایی روشمند مناطق دیگری از دره­ هراز دانستند که این نوع آثار در آنجا پراکنده است..
منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها