نخستین بازیابی لامسه و حرکت در یک فرد فلج

پژوهشگران ادعا می‌کنند فناوری جدید آنها برای اولین بار یک انسان فلج را قادر ساخته تا ضمن حرکت دوباره، احساس لامسه داشته باشد.

نخستین بازیابی لامسه و حرکت در یک فرد فلج

به نقل از سی‌بی‌اس نیوز، کیت توماس(Keith Thomas) ۴۵ ساله که سه سال پیش پس از یک حادثه در استخر از قفسه سینه به پایین فلج شده بود، با یک مطالعه پزشکی پیشگامانه که شامل ایمپلنت‌های مغزی است، دوباره کنترل بدن خود را به دست آورد.

توماس در مطالعه‌ای که توسط موسسه تحقیقات پزشکی Northwell Health انجام شد، تحت یک عمل جراحی قرار گرفت که در آن پنج تراشه کوچک در روشی موسوم به «بای‌پس عصبی دوگانه»( double neuro bypass) در مغز او کاشته شد. این تراشه‌ها سیگنال‌هایی را بین مغز، نخاع و دست‌های آسیب ‌دیده وی ارسال و تفسیر می‌کنند و به او اجازه حرکت می‌دهند.

چاد بوتون(Chad Bouton) که رهبری این مطالعه را بر عهده دارد، می‌گوید: ما به معنای واقعی کلمه در حال ارسال الگوهای الکتریکی بسیار شدید هستیم، اما به طور خلاصه، این کار، مدارها را فعال می‌کند، مدارهای آسیب دیده‌ای که در نخاع او هستند و سپس معتقدیم که شروع به تقویت این اتصالات می‌کند. گفته می‌شود نورون‌هایی که با هم پیام ارسال می‌کنند، به هم متصل می‌شوند.

توماس می‌گوید: وقتی برای اولین بار پس از حادثه به خانه آمدم، مدت‌ها از رختخواب بلند نشدم. من به مدت شش ماه، تنها یک بار در روز از رختخواب بیرون می‌آمدم. من همیشه گریه می‌کردم، چون استقلالم را از دست داده بودم.

نخستین بازیابی لامسه و حرکت در یک فرد مبتلا به فلج

چاد بوتون می‌گوید که معتقد است توماس اولین انسان در جهان است که «بای‌پس عصبی دوگانه» را دریافت می‌کند. این فناوری، مغز، نخاع و بدن را به امید بازیابی هر دو به یکدیگر متصل و توانایی حرکت و حس لامسه حتی در خارج از آزمایشگاه را فراهم می‌کند.

تا اینجای کار به نظر می‌رسد که این روش درمانی مؤثر است. توماس اکنون می‌تواند دست‌های خود را بلند کند.

نخستین بازیابی لامسه و حرکت در یک فرد مبتلا به فلج

توماس می‌گوید در حالی که هنوز راه زیادی در پیش دارد، موفقیت‌های کوچکی را تجربه می‌کند، از جمله اینکه می‌تواند صورتش را بخاراند و دست خواهرش را بگیرد.

او امیدوار است در آینده بتواند اشک‌هایش را پاک کند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها