فرار از ترسناک‌ترین انفجار جهان

در هنگام انفجار اتمی، کجا پناه بگیریم؟

پس از انفجار اولیه، شما فقط چند ثانیه فرصت خواهید داشت تا به یک مکان امن برسید. اما سوال اصلی این است که کجا باید پناه گرفت؟

در هنگام انفجار اتمی، کجا پناه بگیریم؟

در این مقاله قصد داریم تا نکته ای را یادآوری کنیم که گرچه دانستن آن خوب است، اما امیدواریم که هرگز نیازی به استفاده از آن برای شما و هیچ فرد دیگری پیش نیاید. شاید برایتان جالب باشد بدانید که بهترین مکان برای پنهان شدن در هنگام یک انفجار بمب هسته‌ای کجاست؟ محققان دانشگاه نیکوزیای قبرس در ژانویه ۲۰۲۳ مقاله‌ای را در این رابطه در مجله Physics of Fluids منتشر کردند.

واقعیت این است که هنگامی که یک بمب اتمی منفجر می‌شود ، هیچ مکان خارق‌العاده‌ای برای حفاظت از شما وجود نخواهد داشت و هر چیزی در نزدیکی محل انفجار بلافاصله تبخیر می‌شود و تشعشعات انفجار بلافاصله یک نگرانی بزرگ ایجاد خواهد کرد. موج انفجار ایجاد شده حتی ممکن است آنقدر قوی باشد که مردم را به هوا بلند کرده و ساختمان‌ها را تخریب کند.

ولی اگر آنقدر خوش‌شانس باشید که بتوانید از انفجار ابتدایی جان سالم به در ببرید ( بهتر این است که در آن لحظه در خانه بوده باشید؛ چرا که بیرون از منزل، بدترین جا خواهد بود)، شانس بقای شما بیشتر خواهد بود. بهترین حالت این است که در آن لحظه در یک سازه بتنی حفر شده قرار داشته باشید که احتمال وجود چنین سازه‌ای در منازل نزدیک به صفر است. یکپارچگی سازه بتنی (همراه با میلگردهای فلزی در داخل آن)، شانس بقای افراد را به شدت افزایش می‌دهد؛ هر چند که این هم ممکن است کافی نباشد.

دیمیتریس دریکاکیس، یکی از نویسندگان این مقاله گفته:« قبل از مطالعه ما، خطر قرار گرفتن افراد در داخل یک سازه تقویت شده بتنی که در برابر موج انفجار مقاومت می‌کند نامشخص بود؛ اما تحقیقات ما نشان می‌دهد که سرعت بالای هوا در هنگام انفجار یک خطر قابل توجه و جدی است و می‌تواند منجر به صدمات شدید و حتی مرگ و میر افراد شود.»

توصیه‌های ضروری در هنگام انفجار بمب هسته‌ای

محققان با مدل سازی کامپیوتری، امواج انفجار را در سازه‌های ایستاده شبیه‌سازی کردند و توصیه‌هایی برای افراد داشتند:

اگر می‌توانید از پنجره‌ها، درها و راهروها دور شوید. در فضاهای تنگ سرعت هوا بالاتر خواهد بود؛ چرا که موج از طریق دیوارها منعکس شده و در گوشه‌ها برگشت می‌خورد. نویسنده این مقاله گفته:« در بدترین حالت، این می‌تواند نیرویی معادل ۱۸ برابر وزن انسان ایجاد کند.»

 

در شرایطی که از پنجره، در و راهروها فاصله می‌گیرید، باید بلافاصله پناه بگیرید. یوانیس کوکیناکیس، یکی دیگر از نویسندگان این مقاله می‌گوید:« حتی در اتاق جلویی که روبه سمت محل انفجار است، اگر در گوشه‌های دیوار رو به سمت محل انفجار پناه بگیریم، می‌توانیم از سرعت هوای بالا و امواج در امان بمانیم.» طبیعتا تنها چند ثانیه بین زمان انفجار و پخش شدن امواج ضربه‌ای فرصت خواهیم داشت، پس باید سریعا حرکت کنیم.

دریکاکیس ادامه داد:« به علاوه، سطح تشعشعات افزایش خواهد یافت و نگرانی‌های زیادی نیز از بابت ساختمان‌های ناایمن، آسیب به سیستم برق و لوله‌های گاز و احتمال آتش‌سوزی نیز وجود خواهد داشت. مردم باید نگران تمام این مسائل باشند و بلافاصله به دنبال کمک باشند.»

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    1

    جولیوس رابرت اوپنهایمر فیزیکدان هسته ای خداوند تو را لعنت کند که اولین بمب اتمی را در ایالات متحده آمریکا برای نابودی بشر ساختی!

  • ناشناس
    0

    ما ایرانیهابه خدا پناه میبریم راحت ترین کاره

  • ناشناس
    0

    شنیدم گفتن باید سازه بتونی 60 متر زیر زمین باشه و اسانسور خوب ساخت خارجی و تشکیلات زندگی لاگچری داشته باشه و احتمالا تونل خروجی هم به طرف مرز و........

  • اوس اسمال
    0

    رسانه های خبری برای جلب حداکثری خوانندگانشان، از هر وسیله ای استفاده میکنند،حتی برای تهییج احساسات ترس، ناامنی و بدبینی مردم به حال یا آینده.
    بنابراین، بهتراست برای حفظ حداقلی آرامش از شنیدن اخبار و یا رپرتاژهای مایوس کننده ی مدیاها پرهیز کرد. و این باور را دائماََ در خود تقویت کرد که بالاخره نهایت زنده بودن اجباراََ به مرگ ختم می‌شود. و مرگ،یعنی مهربانترین یاوری که وقتی کسی در بیماری سخت لاعلاج در حال درد کشیدن و زجر و ناله است، این ناجی شفیق به کمکش میاید و او را از دردها و رنجهای جانکاه نجات داده و به آرامش و بی‌دردی مطلق ابدی یا به تعبیری همان سعادت و بهشتِ مفروض انتقال می‌دهد. پس مرگ بهرطریقی که پیش بیاید هیچ جای نگرانی ندارد، مگراینکه در اذهان این نگرانی مبهم وجود داشته باشد که نوع مرگ چگونه باشد؟ یا به عبارتی فاصلهء زمانیِ بیماری، تصادف و سایر اتفاقات تا مرگ، به حداقل ممکن برسد که کمترین درد متحمل شود، بهترین و معقولترین نظر این می‌تواند باشد که برای اخلاقی زیستن و همدلی با دیگران، هیچگاه از مرگ غافل نباید بود و البته باید این توجه و تذکار به مرگ نباید به شدت و حدتی برسد که انسان را وارد اضطراب و هراس از مردن، یا مرگ هراسی کند.و فرجام کلام: برای حفظ امنیت روانی بهترین روش، تقویت و تحکیم هرچه بیشتر ایمان به خدا و اعتقاد به اینکه، او ناظر و مراقب بندگانش است و بنا به حکمت متعالی او هرچه پیش آید خواست اوست و در برابر اراده و مشیت خیرخواهانه باریتعالی هر نوع پیشامد و مرگی را رقم زده باشد با دل و جان پذیرا باید بود...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها