ماه امشب میزبان سیاره های منظومه شمسی و ستاره ای می شود

امشب ماه میزبان تعدادی از سیاره های منظومه شمسی و ستاره ای از صورت فلکی شیر بزرگ است و از غروب می‌توانیم شاهد همنشینی آن با زهره، مریخ، تیر و ستاره قلب‌الاسد در آسمان این شب گرم تابستانی باشیم.

ماه امشب میزبان سیاره های منظومه شمسی و ستاره ای می شود

اجتماع چندین جرم آسمانی پُر نور در شامگاه ۲۹ تیر از آخرین پدیده‌های نجومی قابل توجه و جذاب در این ماه است که منظره زیبایی را در آسمان شب به تصویر می‌کشد.

ستاره شناس و عکاس خورشید مرکز نجوم ادیب اصفهان روز پنجشنبه درباره این پدیده نجومی گفت: امشب اجتماع ماه، ستاره قلب الاسد و سیاره‌های مریخ (بهرام)، ناهید (زهره) و تیر (عطارد) را در آسمان می‌توانیم مشاهده کنیم.

حسن حاتمی افزود: این نزدیکی و همنشینی اجرام آسمانی از دید ناظر زمینی اتفاق می‌افتد درحالی‌که هر یک از این سیاره‌ها و ستاره‌ها در مدار خود در حرکت هستند و از یکدیگر فاصله دارند.

وی با بیان اینکه امشب فازِ ماه (درصد بخش روشن ماه به کل آن) هفت درصد است، اظهار داشت: این پدیده پس از غروب آفتاب تا یک ساعت پس از آن قابل مشاهده است.

حاتمی اضافه کرد: برای تماشای این اجتماع سیاره‌ها و ستاره‌ها باید به محل غروب آفتاب نگاه کرد.

وی با بیان اینکه سیاره تیر نسبت به دیگر اجرام آسمانی در این پدیده کمی دشوارتر دیده می‌شود، زیرا ارتفاع آن کمتر است، خاطرنشان کرد: سیاره تیر پایینتر از همه قرار دارد، بالاتر از آن به ترتیب ناهید، ستاره قلب الاسد، هلال ماه و سیاره مریخ قابل رصد است.

حاتمی همچنین با اشاره به گرد و غبار در برخی از مناطق کشور، تصریح کرد: اگر غبار افق غلیظ باشد، تماشای این پدیده به سختی امکان‌پذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: پدیده اجتماع اجرام آسمانی را فردا شب هم می‌توان با تغییر موقعیت ماه مشاهده کرد بطوری‌که ماه از سمت غرب به شرق حرکت کرده و بالاتر از سایر این اجرام قرار می‌گیرد.

اجتماع اجرام در شامگاه ۳۰ تیر

این ستاره شناس خاطرنشان کرد: در کنار اجتماع چندین جرم آسمانی، امشب می‌توانیم پدیده زمین تاب را بر روی سطح ماه ببینیم.

وی افزود: در این پدیده بخشی از سطح هلال ماه توسط خورشید و بخش دیگری به دلیل بازتاب نور خورشید به واسطه زمین روشن است که قسمت زمین تاب را می‌توان با کمی دقت و به دلیل تفاوت در میزان روشنایی، تشخیص داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها