طوفان خورشیدی شفق های قطبی را تا آسمان آمریکا می رساند

وقوع یک طوفان خورشیدی عظیم فردا شفق‌های قطبی خیره‌کننده‌ای را به آسمان ایالات متحده می‌برد.

طوفان خورشیدی شفق های قطبی را تا آسمان آمریکا می رساند

به نقل از اینسایدر، شفق قطبی می‌تواند روز پنجشنبه در ۱۷ ایالت ایالات متحده، از جمله مناطق جنوبی مریلند، قابل مشاهده باشد.

این نورهای درخشان رنگارنگ آسمان که با عنوان شفق قطبی نیز شناخته می‌شوند، اغلب در مکان‌هایی مانند کانادا و اسکاندیناوی دیده می‌شوند اما طوفان خورشیدی پیش رو باعث می‌شوند که بخشی از آنها در عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر شکل گرفته و در بخش‌هایی از ایالات متحده قابل مشاهده باشند.

موسسه ژئوفیزیک در دانشگاه آلاسکا در انتظار «فعالیت شفق قطبی» در آلاسکا، اورگان، واشنگتن، آیداهو، مونتانا، وایومینگ، داکوتای شمالی، داکوتای جنوبی، مینه‌سوتا، ویسکانسین، میشیگان، نیویورک، نیوهمپشایر، ورمونت، ایندیانا، مین و مریلند است.

این گزارش می‌افزاید که مردم بخش‌هایی از کشور از جمله آناپولیس، مریلند و بویز، آیداهو نیز باید بتوانند نورهای افق را ببینند.

برای دیدن شفق قطبی، وجود «آسمانی تاریک و صاف» حیاتی است. براساس گفته‌ی موسسه ژئوفیزیک، بهترین زمان برای تماشای شفق قطبی، سه یا چهار بامداد است، اما شفق در طول شب رخ می‌دهد.

شفق قطبی زمانی اتفاق می‌افتد که جریانی از ذرات باردار که توسط طوفان‌های خورشیدی ایجاد می‌شود با میدان مغناطیسی زمین برخورد می‌کند و باعث درخشش‌ اتم‌ها می‌شود.

نورهای روز پنجشنبه قرار است بیشتر قابل مشاهده باشند زیرا طوفان خورشیدی پیش‌بینی شده منجر به افزایش فعالیت شفق قطبی خواهد شد.

اوج فعالیت خورشیدی یعنی زمانی که فعالیت خورشیدی در بالاترین حد خود است تقریبا هر ۱۱ سال یک بار اتفاق می‌افتد. انتظار می‌رود چرخه‌ی کنونی در سال ۲۰۲۴ به اوج خود برسد که منجر به طوفان‌های خورشیدی و فعالیت شفق‌های قطبی تا جنوب کالیفرنیا و آریزونا خواهد شد.

به گفته موسسه ژئوفیزیک، در یک رویداد نادر در سال ۱۹۵۸، شفق شمالی حتی از مکزیکو سیتی قابل مشاهده بوده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها