ابداع پوست هوشمند برای ربات های فضایی

دانشمندان در پروژه‌ای که توسط آژانس فضایی اروپا تامین مالی شده است، در حال توسعه یک پوست هوشمند برای استفاده در ربات‌ها در فضا هستند.

ابداع پوست هوشمند برای ربات های فضایی

به نقل از آی‌ای، مؤسسه فناوری دانمارک(DTI) توسط آژانس فضایی اروپا(ESA) برای مهندسی و ساخت یک پوست هوشمند برای بازوهای رباتیکی که در فضا استفاده می‌شوند، انتخاب شده است.

همین طور که ربات‌ها در سرتاسر جهان در حال گسترش و ظاهر شدن هستند، در فضا نیز در مرکز توجه قرار گرفته‌اند. این امر مستلزم آن است که ماشین‌ها با همکاران انسانی خود به خوبی سازگار باشند و کار کنند و همچنین بتوانند در شرایط دشوار فضا با وجود تشعشعات، فشار کم و نوسانات شدید دما مقاومت کنند.

کریستین دالسگارد، مشاور ارشد از DTI می‌گوید: ما یک پوست هوشمند طراحی و آزمایش خواهیم کرد که ربات‌ها را برای اکتشافات فضایی آینده مناسب‌تر می‌کند. این شامل آزمایش حسگرهای سطحی پیشرفته و پنل‌های هشدار است که می‌توانند ربات‌ها را قادر به شناسایی و جلوگیری از برخورد احتمالی با اشیاء در محیط کنند. این کار آنها را به یک نیروی کمکی قوی و ایمن برای فضانوردان در فضا تبدیل می‌کند.

پژوهشگران قصد دارند یک پوست هوشمند جدید با طراحی ویژه برای ربات‌های ساخته شده از مواد نرم بسازند که می‌تواند به ‌صورت سه‌بعدی روی قطعات الکترونیکی که مستقیماً روی پارچه چاپ می‌شوند، چاپ شود.

فرآیند مهندسی این پوست، آن را برای استفاده در فضا ایمن می‌کند و به ربات‌هایی که از آن استفاده می‌کنند، این امکان را می‌دهد تا وظایف مختلفی را انجام دهند.

دالسگارد می‌گوید: ما باید موادی را بررسی کنیم که می‌توانند در برابر گرد و غبار، تشعشع و تغییرات دمایی زیاد از خود محافظت کنند. ما از طریق استفاده از فناوری چاپ سه بعدی پیشرفته و لوازم الکترونیکی چاپی، فرآیندهای جدید تولید تجهیزات فضایی را معرفی خواهیم کرد.

پژوهشگران استدلال می‌کنند که این پیشرفت به ماشین‌هایی منجر می‌شود که می‌توانند به فضانوردان در فضا کمک کنند.

جیکوب کورتبک از DTI می‌گوید: پتانسیل زیادی برای ربات‌ها در فضا وجود دارد، جایی که آنها می‌توانند در همه چیز از آزمایش‌های علمی گرفته تا تعمیر و نگهداری در ایستگاه‌های فضایی و استخراج منابع ارزشمند کمک کنند.

وی افزود: فرستادن ربات به جای انسان به فضا، هم ارزان‌تر است و هم خطر کمتری دارد. اما این امر مستلزم آن است که آنها بسیار قوی باشند.

وی ادامه داد: بررسی اینکه آیا می‌توانیم و این که چگونه می‌توانیم مرزهای آنچه ربات‌ها می‌توانند در فضا کمک کنند را کنار بزنیم، هیجان‌انگیز خواهد بود.

انتظار می‌رود بخش اول پروژه توسعه این پوست هوشمند در ماه مارس ۲۰۲۴ تکمیل شود.

در حال حاضر، پروژه‌های متعددی در حال انجام است که پوست هوشمند برای ربات‌ها تولید می‌کند که نه تنها خود ترمیم‌شونده است، بلکه به آنها اجازه می‌دهد حس لامسه را نیز احساس کنند.

گروهی از دانشمندان دانشگاه ادینبرو پوست الکترونیکی هوشمندی را مهندسی کرده‌اند که ادعا می‌کنند برای اولین بار سطحی از خودآگاهی فیزیکی شبیه به سطح خودآگاهی انسان‌ها و حیوانات را به ربات‌ها می‌دهد.

در همین حال، دانشمندان دانشگاه استنفورد یک پوست الکترونیکی مصنوعی چند لایه خود ترمیم شونده اختراع کرده‌اند که از پوست واقعی تقلید می‌کند و به ربات‌ها اجازه می‌دهد مانند انسان احساس لامسه داشته باشند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها