از دست دادن عزیزان باعث بیماری می شود؟

نتایج مطالعات اخیر دانشمندان دانشگاه آریزونا نشان می‌دهند غم و اندوه می‌تواند خطر مشکلات قلبی را افزایش دهد.

از دست دادن عزیزان باعث بیماری می شود؟

به نقل از مدیکال اکسپرس، از دست دادن عزیزان نه تنها بر سلامت روانی، بلکه بر سلامت جسمی نیز تاثیر زیادی دارد.

محققان دانشگاه آریزونا تاثیر غم و اندوه را بر عملکرد قلب مطالعه کرده و دریافته اند اندوه شدید می‌تواند باعث افزایش قابل توجه فشار خون شود. یافته‌ها نشان می‌دهند که غم و اندوه می‌تواند یک عامل خطر برای حوادث قلبی باشد.

این مطالعه که در مجله Psychosomatic Medicine منتشر شده است، ارتباط بین شدت غم و اندوه و افزایش پاسخ فشار خون سیستولیک را نشان می‌دهد.

مری فرانسیس اوکانر، نویسنده ارشد این مطالعه و دانشیار روانشناسی در دانشگاه آریزونا، گفت: ایده «مردن یک قلب شکسته» که می‎‌تواند پس از از دست دادن یک عزیز اتفاق بیفتد، انگیزه این تحقیق بود. تاثیر غم و اندوه بر افزایش خطر مرگ و میر پس از مرگ یکی از عزیزان مدت ها است در مطالعات اپیدمیولوژیک ثبت شده است.

مطالعه اوکانر و همکارانش فشار خون را به عنوان یک عامل احتمالی کمک کننده بررسی کرد. این مطالعه شامل ۵۹ شرکت‌کننده بود که یکی از عزیزان خود را در سال گذشته از دست داده بودند.

رومن پالیتسکی، یکی از محققان این مطالعه گفت: ما به دنبال راهی برای آزمایش تاثیرات قلبی و عروقی غم در آن زمان آسیب‌پذیر در سال اول پس از فقدان بودیم. 

با شرکت کنندگان مطالعه مصاحبه و از آن‌ها خواسته شد تا از طریق فرآیندی که محققان آن را «یادآوری غم» می‌نامند، بر احساس جدایی و دلبستگی تمرکز کنند.

محققان به مدت ۱۰ دقیقه با هر یک از شرکت کنندگان صحبت کردند و از آن‌ها خواستند لحظه‌ای را که پس از مرگ عزیزشان احساس تنهایی می‌کردند، به اشتراک بگذارند. سپس محققان فشار خون شرکت کنندگان در مطالعه را اندازه گیری کردند.

اوکانر گفت: وقتی به متخصص قلب مراجعه می‌کنید، آن‌ها فقط فشار خون شما را اندازه نمی‌گیرند. گاهی اوقات تست استرس مانند تردمیل انجام داده و فشار خون شما را نیز اندازه گیری می‌کنند. این به نوعی مانند یک تست استرس عاطفی است. 

پس از یادآوری غم و اندوه، فشار خون سیستولیک شرکت کنندگان که فشاری است که قلب در هنگام ضربان بر روی شریان‌ها وارد می‌کند، افزایش یافت. از سطح پایه، فشار خون سیستولیک به طور متوسط ۲۱.۱ میلی متر جیوه (واحدی که برای اندازه گیری فشار خون استفاده می‌شود)، افزایش یافت. این افزایش تقریبا به اندازه‌ای است که در طول ورزش متوسط انتظار می‌رود.

در بین ۵۹ شرکت کننده، کسانی که بالاترین سطح علائم سوگ را نشان دادند، بیشترین افزایش فشار خون را در طول یادآوری سوگ تجربه کردند.

اوکانر گفت: این بدان معنا است که فقط مرگ یک عزیز نیست که بر قلب تاثیر می‌گذارد؛ بلکه واکنش عاطفی ما به از دست دادن نیز بر قلب ما تاثیر می‌گذارد.

به گفته اوکانر، یافته‌های این مطالعه برای پزشکان مفید است؛ زیرا نشان می‌دهد افرادی که سوگواری را تجربه می‌کنند در معرض خطر بیشتری برای فشار خون و سایر مشکلات مرتبط با قلب هستند.

او گفت: برای روانشناسان و درمانگران مهم است که مراجعان عزادار را تشویق کنند تا معاینات پزشکی منظم خود را انجام دهند. اغلب زمانی که از عزیزی که در حال مرگ است مراقبت می‌کنیم، مراقبت‌های بهداشتی خود را نادیده می‌گیریم. من همچنان به دنبال مداخلاتی هستم که علاوه بر جنبه عاطفی، به رفع جنبه فیزیکی و پزشکی سوگواری کمک کند. 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها