۱۶ سال تلاش برای ساخت ربات دستیار نوازنده گیتار

یک مهندس ۱۶ سال را صرف ساخت رباتی کرد که بتواند به نوازندگان در نواختن گیتار کمک کند.

۱۶ سال تلاش برای ساخت ربات دستیار نوازنده گیتار

به گزارش آی‌ای، اولاو مارتین کیورن(Olav Martin Kvern) رباتی ساخته است که بر روی سیم‌های گیتار الکتریک قرار می‌گیرد و نواختن ساز را آسان‌تر و قابل دسترس‌تر می‌کند. تلاش برای ساخت این دستگاه ۱۶ سال به طول انجامید.

کیورن در گزارشی که در Makezine منتشر شده‌ درباره‌ی نحوه ساخت این ربات جدید توضیح داده است.

او می‌گوید: این ایده زمانی به ذهنم رسید که در یک رستوران محلی به نواختن یک گیتاریست بزرگ یعنی مرحوم کلاوس لندزیان(Klaus Lendzian) گوش می‌دادم. او از دهه‌ی ۱۹۸۰ در سالن‌های مختلف شهر گیتار می‌نواخت.

هنگامی که نواختن او را تماشا می‌کردن با خودم فکر کردم: او واقعا خوب است. غنایی با حس عالی زمان. ای کاش می‌توانستم همانند او بنوازم. آن چه تمام کار را انجام می‌دهد دست راست اوست که گیتار را می‌نوازد. دستی که مانند یک دستگاه عمل می‌کند.

در آن لحظه فکر کردم من می‌توانم یک دستگاه بسازم.

کیورن به دنبال مهندسی ساختن ابزاری بود که به او کمک کند الگوهایی را روی گیتار بنوازد که نواختن آنها برای او دشوار یا غیرممکن است.

کاملا واضح است کیورن تنها برای نواختن گیتار کمک می‌خواست و دستگاهی نمی‌خواست که همه‌ی کارها را برای او انجام دهد.

کیورن نوشت: من برای نواختن گیتار به کمک نیاز دارم. من در حال ساختن یک پروتز برای کمک به انجام آن هستم، همانطور که برای بهبود نزدیک بینی خود از عینک استفاده می‌کنم. من چیزی می‌خواستم که بتوانم با آن تعامل داشته باشم یعنی یک ساز گسترده و نه تنها چیزی که یک آهنگ معین را با فشار یک دکمه پخش کند.

او در ادامه تمام ابزارها و نرم افزارهایی را که برای اختراع خود استفاده کرده، تشریح و توصیف کرد. نتیجه نهایی دستگاهی است که می‌تواند به مردم کمک کند تا بهتر بنوازند.

او می‌گوید: در حال حاضر می‌توانم بگویم برخی از نوازنده‌های گیتار می‌توانند سریع‌تر و بهتر از ربات من گیتار بنوازند. اما آیا مهارت فنی لازمه‌ی ساخت موسیقی است؟ من تعداد زیادی از هنرمندهای فنی را در ذهن دارم که موسیقی آنها دستکم برای من جالب نیست.

وقتی روی جنبه‌های فنی و مکانیکی ساخت موسیقی تمرکز می‌کنیم، آن را برای اکثر مردم غیرقابل دسترس می‌کنیم. اگر چیزی مانند یک استودیوی ضبط خانگی یا حتی یک ربات بتواند این امکان را برای افراد بیشتری فراهم کند تا بتوانند احساس خود را از طریق موسیقی ابراز کنند، پیشرفت‌ خوبی خواهد بود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها