خانه های مریخ چه شکلی خواهند بود؟

ناسا با کمک چهار داوطلب فضایی قصد دارد تا چالش‌هایی که اولین سفر‌های سرنشین دار با آن مواجه خواهند شد را بازسازی کنند.

خانه های مریخ چه شکلی خواهند بود؟

اتاق شبیه‌سازی شده در سیاره سرخ قرار ندارد. اگرچه شبیه سازی کاملی از آن است. اینجا محیطی است که ناسا در یکی از آشیانه‌های مرکز تحقیقاتی خود در هیوستن ساخته جایی که سه گروه متشکل از چهار داوطلب با دقت انتخاب شده (دو مرد و دو زن) از تابستان امسال یک سال کامل را در آن سپری خواهند کرد.

 در یک طرف این اتاق دریچه کلاه‌های فضایی، چکمه‌های سنگین فضانوردان و نمودار‌های مدیریت زمان قرار دارند. از سوی دیگر، شن مایل به قرمز، یک آسمان سفید، و یک نور مایل به زرد قابل مشاهده است. کوه‌های مریخ نیز از دور دیده می‌شوند. اینجا پایگاه فضایی ساخته شده با فناوری سه بعدی است. ابزار‌های اندازه گیری نیز با گرد و غبار مریخ پوشیده شده اند.

با این وجود، کوه‌های آن از مقوا ساخته شده و دشت وسیع مریخ را می‌توان با برداشتن حدود ۲۰ گام پیمود. تنها مسافت‌های طولانی در اینجا روی تردمیل ثبت می‌شوند آن هم زمانی که داوطلبان عینک‌های واقعیت مجازی را بر روی چشمان شان قرار داده و پیاده روی می‌کنند.

شبیه سازی اتاق‌های مریخی

ناسا به عنوان بخشی از آماده سازی برای ماموریت‌های سرنشین دار آینده به طور خاص علاقمند است تا با حداقل منابع ایده‌ای بهتر از استفاده از منابع موجود و واکنش‌های فیزیکی و ذهنی انسان‌هایی که در شرایط فشار شدید و انزوا زندگی می‌کنند را به دست آورد. "گریس داگلاس" رئیس برنامه CHAPEA (آنالوگ کاوش سلامت و عملکرد خدمه) در جریان بازدید از محیط بازسازی شده مشابه مریخ گفت:"از آنجایی که تحویل منابع به مریخ توسط عواملی مانند حجم، جرم و هزینه محدود می‌شود ما می‌توانیم واقعا درک کنیم که چگونه با آن چه ارائه می‌دهیم از آنان حمایت کنیم و این اطلاعات بسیار مهمی برای ایجاد این منابع حیاتی خواهد بود".

محوطه‌ای که به Mars Dune Alpha معروف است و داوطلبان ۱۲ ماه از عمر خود را در آنجا می‌گذرانند حدود ۱۶۰ متر مربع مساحت دارد که از هر اینچ آن به خوبی استفاده خواهد شد. همان طور که از مدار پایین زمین از ماه به مریخ حرکت می‌کنیم نسبت به ایستگاه فضایی بین المللی در منابع محدودتر خواهیم بود و از زمین یا هر کمکی بسیار دورتر می‌شویم.

این محفظه با کمک فناوری سه بعدی ساخته شده و از مواد بسیار شبیه به آن چه در سیاره سرخ یافت می‌شود در ساخت آن استفاده شده است. این محوطه چهار اتاق خواب دارد یک اتاق خواب برای هر ساکن، یک اتاق نشیمن با آشپزخانه بدون اجاق گاز یا با اجاق گاز معمولی و تنها یک مایکروویو به همراه بازی‌های ویدئویی، تلویزیون، و بازی‌های رومیزی.

شبیه سازی اتاق‌های مریخی توسط ناسا

هم چنین، یک باغ سبزی عمودی وجود دارد که اعضای خدمه برخی از مواد غذایی خود را از طریق آن تامین می‌کنند. هم چنین، یک سالن ورزشی و یک مطلب پزشکی کوچک نیز در آنجا در نظر گرفته شده است. فضانوردان آنالوگ همان طور که ناسا آنان را این گونه خطاب می‌کند در طول ماموریت شان تحت معاینات پزشکی و روانشناختی هفتگی قرار می‌گیرند تا سلامتی شان مورد ارزیابی قرار گیرد.

اگر آنان این تجربه را برای خود بسیار سنگین قلمداد کنند یا در زندگی شخصی شان شرایط اضطراری پیش بیاید می‌توانند بلافاصله آزمایش را ترک کنند. دو متقاضی دیگر از قبل به عنوان جایگزین‌های احتمالی انتخاب شده اند.

دیدنی‌ترین منطقه Mars Dune Alpha از طریق یک فضای به دو بخش تقسیم بندی شده قابل دسترسی است. در منطقه بیرونی که منظره مریخ را در داخل یک محفظه مهر و موم شده بازسازی می‌کند داوطلبان باید مجموعه ماموریت‌هایی را انجام دهند. خدمه CHAPEA از بین افرادی انتخاب شدند که شرایط خاصی را داشتند: آنان باید بالای ۳۰ سال سن داشته باشند و از سلامت جسمی و روانی عالی برخوردار بوده و دارای مدرک دانشگاهی پیشرفته در علم و فناوری و دارای تجربه کاری گسترده در این زمینه باشند. فرماندهی فضانوردان آنالوگ بر عهده "کلی هاستون" متخصص غدد درون ریز و متخصص در توسعه مدل‌های بیماری خواهد بود.

مهندس پرواز "راس براکول" مهندس سازه مدیر امور عمومی در زندگی غیر نظامی با مدرک هوانوردی خواهد بود. "ناتان جونز" اهل ایلینوی و متخصص در پزشکی اورژانس مسئول مسائل بهداشتی خواهد بود. "آلیسا شانون" یک پرستار از کالیفرنیا تیم را به عنوان افسر علمی تکمیل خواهد کرد. اگر هر یک از خدمه نیاز به ترک محیط داشته باشند "تروُر کلارک" افسر نظامی اهل کالیفرنیا و مهندس سابق متخصص در زمینه هوش مصنوعی و "آنکا سلاریو" میکروبیولوژیست نیروی دریایی آمریکا جایگزین آنان می‌شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها