انتقال دارو بدون درد به بدن با کمک پچ های جدید

دانشمندان پچ پوشیدنی جدیدی ساخته‌اند که می‌تواند به پوست بچسبد و از طریق پالس‌های فراصوت دارو را بدون درد به داخل پوست منتقل کند.

انتقال دارو بدون درد به بدن با کمک پچ های جدید

به نقل از نیو اطلس، محققان دانشگاه MIT روشی تازه را ابداع کرده‌اند که امکان انتقال هدفمند دارو به داخل پوست را فراهم می‌کند. سیستمی که آن‌ها ساخته‌اند، «پچ سونوفورسیس فراصوت قابل‌همانندسازی» (cUSP) نام دارد و حاوی هیدروژلی است که به پوست بدن می‌چسبد.

در داخل این پچ چهار مبدل وجود دارد که به یک سیم مسی وصل شده‌اند و می‌توانند رسانای جریان الکتریکی باشند. در بالای هر مبدل حفره‌ای قرار گرفته که حاوی مولکول‌های داروی محلول در مایع است و زمانی که مبدل‌ها انرژی دریافت می‌کنند، می‌لرزند و در مایع حباب می‌سازند. این کار ریزجهش‌هایی از مایع را به‌وجود می‌آورد که از پوست رد می‌شوند.

انتقال دارو با پالس‌های فراصوت چقدر مؤثر است؟

پژوهشگران این سیستم را روی پوست خوک آزمایش کردند و می‌خواستند نوعی ویتامین ب موسوم به نیاسینامید را که در بسیاری از کرم‌های ضدآفتاب و مرطوب‌دهنده‌ها وجود دارد، به بدن این جانور برسانند. نتیجه این بود که cUSP توانست ۲۶ برابر بیشتر از پچ‌هایی که از پالس‌های فراصوت استفاده نمی‌کنند، مولکول‌های دارو را به بدن بفرستد.

آن‌ها این دستگاه را با پچ‌های ریزسوزنی هم مقایسه کردند. نتیجه این بود که cUSP توانست در عرض ۳۰ دقیقه دارو را به بدن خوک‌ها برساند، درحالی‌که پچ‌های ریزسوزنی برای انجام این کار به ۶ ساعت زمان نیاز داشت.

محققان معتقدند که این روش به‌خصوص می‌تواند برای مشکلی مثل سوختگی پوست، سرطان پوست یا رفع علائم پیری استفاده شود. همچنین با بهینه‌سازی این سیستم می‌توان امید داشت که امکان انتقال دارو به لایه‌های عمیق‌تر بدن ممکن شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها