اولین سلفی فضایی کاوشگر سیاره مشتری

کاوشگر «جوس»(JUICE) اروپا در مسیر خود به سمت سیاره مشتری اولین سلفی فضایی را ثبت کرد.

اولین سلفی فضایی کاوشگر سیاره مشتری

به نقل از اسپیس، «جوس» در حالی که برای اولین بار به مدار خورشید می‌رود، با انتشار چند سلفی از زمین خداحافظی کرد.

فضاپیمای کاوشگر اقمار یخی مشتری(به اختصار جوس) اولین سلفی خود را از فضا گرفته است و تصاویر خیره کننده‌ای از زمین به عنوان پس زمینه ثبت کرده است.

این تصاویر ساعاتی پس از خروج فضاپیمای آژانس فضایی اروپا از پایگاه فضایی اروپا در کورو، گویان فرانسه ثبت شد. جوس در روز جمعه، ۱۴ آوریل، در ساعت ۸:۱۴ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی به فضا پرتاب شد. البته این کاوشگر در روز پنجشنبه ۱۳ آوریل به دلیل شرایط بد جوی پنجره زمانی پرتاب خود را از دست داد.

این فضاپیما به چندین دوربین از جمله دو دوربین بر روی بدنه برای نظارت بر استقرار سیستم‌های مختلف جوس مانند بال‌ها و آنتن‌های خورشیدی مجهز شده است. این دوربین‌ها سلفی‌های اولیه را گرفتند که تصاویری فوری ۱۰۲۴×۱۰۲۴ پیکسلی هستند که سپس کمی رنگ آنها تنظیم شده است.

اولین سلفی فضایی کاوشگر سیاره مشتری

در بخش جلویی فضاپیما، دوربین نظارتی ۱ جوس قرار دارد که برای مشاهده بخشی از آرایه‌های خورشیدی کاوشگر به صورت مورب قرار دارد. این میدان دید همچنین امکان مشاهده‌ی آنتن‌های فضاپیما را پس از استقرار فراهم می‌کند.

دوربین نظارتی ۲ نیز در بالای فضاپیما قرار دارد و تصاویری از آنتن رادار کاوش قمرهای یخی(RIME) به طول ۵۲ فوت(۱۶ متر) ثبت می‌کند.

ماموریت اصلی RIME کاوش در زیر پوسته‌های یخی قمرهای اروپا، گانیمد و کالیستو سیاره مشتری خواهد بود. این به محققان کمک می‌کند تا اقیانوس‌های زیرسطحی را که تصور می‌شود در زیر سطوح یخی این قمرهای بزرگ مشتری پنهان شده‌اند، بررسی کنند. دانشمندان به دنبال این هستند که ببینند آیا این قمرها می‌توانند محیط‌های میزبان حیات داشته باشند.

جوس همچنین دارای یک دوربین علمی است که فضاپیما از آن برای گرفتن تصاویر با وضوح بالا از مشتری و قمرهای یخی آن استفاده خواهد کرد. پس از آن که در سال ۲۰۳۱ پس از یک سفر هشت ساله‌ به منظومه‌ی مشتری برسد.

اولین سلفی فضایی کاوشگر سیاره مشتری

دوربین‌های نظارتی در طول ماموریت جوس فعال خواهند بود و تصاویری را ثبت می‌کنند. این تصاویر شامل بازگشت جوس به سمت سیاره ما در ماه اوت سال ۲۰۲۴ می‌شود. این کاوشگر در سال ۲۰۲۴  برای سفر خود از گرانش منظومه‌ی زمین و ماه استفاده می‌کند.

دوربین‌ها همچنین می‌توانند تصاویر چشمگیری از سیاره زهره را هنگامی که جوس در سال ۲۰۲۵ از گرانش آن کمک می‌گیرد ثبت کنند. زمین در سال ۲۰۲۶ برای آخرین بار با جوس دیدار می‌کند تا در نهایت آن را به سمت مدار مشتری هدایت کند.

اولین سلفی فضایی کاوشگر سیاره مشتری
آرایه‌های خورشیدی جوس کمی پس از پرتاب
منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها