پیش‌بینی ترسناک پدرخوانده هوش مصنوعی: احتمال حذف انسان ها محال نیست

جفری هینتون باور دارد که هوش مصنوعی به‌سرعت درحال پیشرفت است و احتمال حذف انسان‌ها توسط این فناوری، یک احتمال محال نیست.

پیش‌بینی ترسناک پدرخوانده هوش مصنوعی: احتمال حذف انسان ها محال نیست

«جفری هینتون»، دانشمند کامپیوتری که با لقب «پدرخوانده هوش مصنوعی» شناخته می‌شود، اخیراً در مصاحبه‌ای پیرامون آینده این فناوری صحبت کرده است. او می‌گوید غیرقابل‌تصور نیست که هوش مصنوعی یک روز به نقطه‌ای برسد که بشریت را از بین ببرد.

هینتون به‌تازگی با برنامه CBS News مصاحبه‌ای انجام داده و پیش‌بینی‌هایی را درباره آینده هوش مصنوعی انجام داده است. او خلق این فناوری را به اختراع برق یا چرخ تشبیه کرده است. او که در گوگل و دانشگاه تورنتو کار می‌کند، می‌گوید توسعه هوش جامع مصنوعی سریع‌تر از آن‌چه تصورش را می‌کنید، درحال پیشروی است.

جفری هینتون درباره آینده پیش‌بینی می‌کند: «تا همین چند وقت پیش فکر می‌کردم ۲۰ تا ۵۰ سال دیگر زمان لازم است تا به هوش مصنوعی همه‌کاره برسیم. حالا معتقدم احتمالاً ۲۰ سال یا کمتر زمان لازم داریم.» او همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا هوش مصنوعی می‌تواند بشریت را از بین ببرد یا نه، گفت: «فکر می‌کنم غیرقابل‌تصور نیست. تنها همین را می‌گویم.»

بشریت باید بتواند هوش جامع مصنوعی را کنترل کند

هوش جامع مصنوعی یا AGI به سیستمی اشاره می‌کند که بتواند مانند انسان‌ها همه فعالیت‌های ذهنی را فرابگیرد. چنین سیستمی هنوز به‌وجود نیامده است، اما با ظهور ابزارهای جدید هوش مصنوعی ازجمله ChatGPT، این بحث دوباره داغ شده است. هینتون باور دارد که کامپیوترها درنهایت می‌توانند قابلیت تفکر و ایده‌پردازی پیدا کنند تا خودشان را بهبود ببخشند.

پدرخوانده هوش مصنوعی می‌گوید متخصصان باید درباره این مسئله فکر کنند و ببینند که چطور می‌توانند چنین سیستم‌هایی را تحت کنترل دربیاورند. بااین‌حال، او خاطرنشان می‌کند که اکثر نگرانی‌های مردم پیرامون خودآگاهی هوش مصنوعی در آینده نزدیک محقق نخواهد شد.

هینتون می‌گوید: «فکر می‌کنم خیلی منطقی است که مردم نگران چنین مسائلی باشند، ولی چنین اتفاقاتی در یک یا دو سال آینده رخ نخواهد داد.» البته او اعتقاد دارد که حرف‌زدن و فکرکردن پیرامون این موضوعات مفید است.

گفتنی است که «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI هم چندی پیش درباره توسعه ChatGPT و هوش مصنوعی گفته بود: «باید در این مسیر مراقب باشیم. فکر می‌کنم مردم باید خوشحال باشند که ما کمی در این باره واهمه داریم.»

منبع: دیجیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • کاوه
    0

    اینم مثل پیش بینی برخورد شهاب سنگ ونابودی جهان ویاقدرت پوشالی هسته ای و...
    کسی که چیزی تولید می‌کند کنترل ومهار آن را بلد است این دروغها با نمایش کرونا ومرگ میلیونها انسان بدست دانشمندان ودکتران آزمایشگاهی نمایشی برای کنترل آزادی وزندگی مردم راه انداخته ایدومکر ودروغ های بشر پایان ندارد...

  • ناشناس
    0

    انشالله

  • ناشناس
    0

    مسئولان ما حتما این روش رو انجام خواهند داد تا یکباره از دست‌ ملت خلاص بشن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها