آزمایش نسل جدید فضاپیما‌های آژانس فضایی روسیه

آژانس فضایی روسیه اعلام کرد: آزمایش‌های حرارتی سامانه‌ه‌ای فضاپیمای سایوز ام‌اس-۲۲ را در ایستگاه فضایی بین المللی در آستانه فرود آن در اواخر ماه مارس انجام داد.

آزمایش نسل جدید فضاپیما‌های آژانس فضایی روسیه

آژانس فضایی روسیه طی بینایه‌ای اعلام کرد: متخصصان شرکت راکت و فضایی انرجیا (RSC) روسیه، با کمک فضانوردان آژانس فضایی این کشور، آزمایش‌های حرارتی سامانه‌های فضا پیمای سایوز ام اس-۲۲ را در ایستگاه فضایی بین المللی انجام دادند.
به گفته این شرکت دولتی، فضانوردان اهل روسیه یعنی سرگئی پروکوپیف و آندری فدیایف و دیمیتری پتلین در این آزمایش‌ها شرکت کردند.
در این بیانیه همچنین عنوان شده است که نتایج این آزمایش‌ها به زمین منتقل می‌شود تا متخصصان ارزیابی کنند .
در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲، فضاپیمای سایوز MS-۲۲ که به پایگاه مداری متصل شده بود، نشت مایع خنک کننده را در رادیاتور خارجی خود تجربه کرد. پس از تجزیه و تحلیل وضعیت، کمیسیون دولتی روسیه تصمیم گرفت که فضاپیمای آسیب دیده سایوز را در حالت بدون خدمه به زمین بازگرداند و فضانوردان روسکوسموس، سرگئی پروکوپیف و دیمیتری پتلین و فضانورد ناسا فرانک روبیو را که ماموریت آن‌ها برای چندین ماه طولانی شده است، به سایوز بازگرداند.
در ابتدا، قرار بود سایوز MS-۲۳ در اواسط ماه مارس به فضا اعزام شود تا ماموریت بعدی ایستگاه فضایی بین المللی را به پایگاه مداری منتقل کند که با نقص فنی مواجه شد و متخصصان صنعت فضایی روسیه، تحقیقات ویژه‌ای انجام دادند تا متوجه شوند که دلیل آسیب دیدگی سایوز ام اس-۲۲ چیست. نتایج این مطالعات نشان داد این آسیب توسط یک ریز شهاب سنگ سرگردان به وجود آمده است.
لادیمیر سولوویوف، مدیر عملیات بخش پرواز روسیه در ایستگاه فضایی بین المللی و طراح ارشد سیستم‌های خلبانی این کشور، در فوریه گفته بود که برنامه‌هایی برای بازگرداندن فضا پیمای آسیب دیده سایوز ام اس-۲۲ به زمین در یک عملیات بدون سرنشین در اواخر مارس وجود دارد. به گفته وی، فضاپیما ممکن است هنگام فرود دچار گرمای بیش از حد و خطرناک شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها