رقیب توییتر به میدان آمد

شبکه اجتماعی جدید جک دورسی، هم‌بنیان‌گذار توییتر روی اپ استور منتشر شد، اما کاربران فعلاً فقط با دعوت‌نامه به بلواسکای دسترسی پیدا می‌کنند.

رقیب توییتر به میدان آمد

«جک دورسی»، هم‌بنیان‌گذار توییتر، درحال توسعه شبکه اجتماعی جدیدی به نام بلواسکای (Bluesky) است که از یک پروتکل جدید و غیرمتمرکز برای این پلتفرم استفاده می‌کند. این شبکه اجتماعی در آبان‌ماه نام‌نویسی از علاقه‌مندان برای تست نسخه بتا را آغاز کرد و حالا اپلیکیشن iOS بلواسکای روی اپ استور منتشر شده است. بااین‌حال، فقط کاربرانی که دعوت‌نامه داشته باشند، می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

از زمانی که درباره بلواسکای خبر جدیدی منتشر شد، چند ماهی می‌گذرد و تاکنون صحبت دیگری پیرامون آن به میان نیامده بود. اما اکنون شاهد عرضه اپلیکیشن این شبکه اجتماعی روی اپ استور هستیم. این اپ ظاهراً از 28 بهمن‌ماه عرضه و روی بیش از 2 هزار دستگاه نصب شده است. بااین‌وجود، چون دسترسی به آن فقط از طریق دعوت‌نامه ممکن است، خبری درباره آن منتشر نشده بود.

رقیب توییتر به میدان آمد / عکس

بلواسکای بسیار شبیه به توییتر است

اپلیکیشن بلواسکای هنوز نسخه اندروید ندارد و در اپ استور هم نمی‌توانید آن را در بخش Top Charts پیدا کنید. وب‌سایت تک‌کرانچ که دعوت‌نامه حضور در این شبکه اجتماعی را دریافت کرده است، می‌گوید این پلتفرم درحال‌حاضر بسیار ساده به‌نظر می‌رسد و تجربه‌ای شبیه به توییتر را ارائه می‌کند.

رقیب توییتر به میدان آمد / عکس

کاربران در بلواسکای می‌توانند برای خود یک نام کاربری و یک نام نمایشی انتخاب کنند. سپس می‌توانند پست‌های خود را با حداکثر 256 نویسه که می‌تواند شامل تصاویر هم باشد، به اشتراک بگذارند. در این برنامه می‌توانید به‌دنبال کاربران دیگر بگردید و ببینید که آن‌ها در صفحه خود چه مطالبی را به اشتراک گذاشته‌اند.

رقیب توییتر به میدان آمد / عکس

درمجموع، اپلیکیشن بلواسکای تا حد زیادی شبیه به توییتر به‌نظر می‌رسد؛ هرچند هنوز قابلیت‌های پیشرفته‌ای مثل List را ندارد. قابلیت اصلی این پلتفرم پروتکلی موسوم به AT و هدف آن غیرمتمرکزسازی شبکه‌های اجتماعی است. بااین‌حال، اپلیکیشن‌هایی مثل Mastodon هم با پروتکل ActivityPub در همین زمینه مشغول به فعالیت شده‌اند و مشخص نیست که بلواسکای چقدر در مسیر آینده خود موفق خواهد بود.

فعلاً اطلاعاتی درباره زمان عرضه عمومی بلواسکای یا انتشار آن روی سایر پلتفرم‌ها منتشر نشده است.

منبع: دیجیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها