آیا هارپ در زلزله‌های ۸ ریشتری نقش دارد؟/ ویدئو

آیا عامل زلزله ترکیه دخالت یک نیروی ساخت بشر است؟ این ادعا و شایعه وقوع زلزله بر اثر هارپ را دکتر فریبرز ناطقی الهی استاد دنشگاه تهران و رییس موسسه زلزله شناسی تهران با قدرت رد می‌کند و در این ویدیو به این ابهام ها پاسخ داده است.

آیا هارپ در زلزله‌های ۸ ریشتری نقش دارد؟/ ویدئو
حجم ویدیو: 25.00M | مدت زمان ویدیو: 00:05:41 | دانلود ویدیو
منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • سیاوش سلطان
    1

    شناخت و ناآگاهی در تضاد نیستند ، دفع کننده یکدیگرند ، لجاجت ناآگاهی را به نادانی تبدیل و فاجعه بار است.
    جمله : شنونده باید عاقل باشد ...
    کافی است که با کمی مطالعه و ساختار زمین شناسی در تبدیلات مهندسی حرکت گسل ها که به دو عامل چگالی اطراف خود واکنش نشان می دهد یا برش عمودی می خورد یا حرکت افقی که در نهایت با محاسبه تبدیل انرژی حلصل از این دو نوع حرکت و تغییر چگالی برتر گسل نسبت به اطراف جابجایی زیرین اتفاق و سطح دچار گسیختگی و فروپاشی می شود هر چه جابجایی عمودی و افقی بیشتر باشد تخریب نیز بیشتر خواهد بود ، چون انرژی حاصله بیشتر می شود.
    مقاومت زمین باید ۳ باشد که اکثراً در ایران بین ۵. تا ۱.۵ است ، در ساخت و ساز باید با فونداسیون قوی پایه را تقویت و به ۳ رساند ، البته به محل گسیختگی و فروپاشی زلزله بستگی دارد که گاهاً شخمی اطراف را زیر و رو می کند ، که انجام و نظارت بر انجام موضوع فوق باعث کاهش تلفات مادی و جانی می شود.
    و مطلب دوم فاصله بین سازه ها برای جلوگیری از فشار ناشی از تکان تکان و دومینو شدن تبدیل انرژی حاصله به گرانشی و کششی و نهایتاً تخریب بیشتر خواهد شد.
    البته در ساخت و سازهای جدید ایران ، بساز بندازها برای کاهش هزینه ساخت حتی به جای دیوار تفکیکی ۵×۲ از گچ پیش ساخته استفاده می کنند و فونداسیون هم که ماست مالی می کنتد و ستون ها را کم و در نهایت ۶ به بالا میریزه بهم حسابی ...
    خداوندا عقل داده ای راه صحیح استفاده اش را نیز عطا کن آمین ✍

  • ناشناس
    0

    چگونه خودمان را در برابر وقوع زلزله های شدید آماده نگه داریم؟! وقتی شهرداری ها و دهیاری ها و سازمان نظام مهندسی ساختمان نظارت کافی و دقیق بر روند اجرای ساختمان سازی های ضدزلزله در سراسر کشور ندارند و بطور غیر قانونی اجازه می دهند سازه های در حال اجرا بدون رعایت مقررات مبحث ملی ساختمان و اصول مهندسی ضد زلزله و مصالح بی کیفیت ساخته شود! مسؤول ورود خسارت به جان و مال مردم در برابر خطرات وقوع زلزله های شدید شهرداری ها و دهیاری ها و سازمان نظام مهندسی ساختمان است!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها