جدیدترین شکار شگفت انگیز جیمز وب از بیرون کهکشان

تلسکوپ فضایی جیمز وب رقص ستاره‌های نوزاد را در گاز و غبار کیهانی رصد می‌کند و محققان می‌توانند بدین وسیله تاثیر ستاره‌های جوان را بر شکل‌گیری کهکشان‌ها مشاهده کنند.

جدیدترین شکار شگفت انگیز جیمز وب از بیرون کهکشان

تصویری که به تازگی منتشر شده است، بازوهای کهکشان مارپیچی میله‌ای ان‌جی‌سی ۱۴۳۳(NGC ۱۴۳۳) را نشان می‌دهد که مملو از ستاره‌های جوانی است که می‌توانند بر ابرهای گازی و غباری اطرافشان تأثیر بگذارند. این تصویر به عنوان بخشی از پروژه موسوم به «PHANGS» ثبت شده است که بیش از ۱۰۰ محقق در سراسر جهان در آن شرکت دارند.

یکی از اولین برنامه‌های علمی تلسکوپ فضایی جیمز وب، تصویربرداری از ۱۹ کهکشان مارپیچی برای پروژه PHANGS با ابزار فروسرخ میانی(MIRI) است. این ابزار می‌تواند به میان ابرهای گاز و غباری که با دیگر انواع تصویربرداری غیرقابل نفوذ هستند، نفود کند.

رقص ستاره‌های جوان در آسمان از نگاه جیمز وب / عکس

آدام لروی(Adam Leroy) از دانشگاه ایالتی اوهایو و از اعضای گروه PHANGS در بیانیه‌ای توضیح داد: اعضای گروه پروژه PHANGS با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل، آرایه میلی‌متری/زیرمیلی‌متری آتاکاما و تلسکوپ وی‌ال‌تی چندین سال را صرف رصد این کهکشان‌ها در طول موج‌های مرئی، رادیویی و فرابنفش کردند اما مراحل اولیه چرخه‌ی حیات ستاره‌ها از دید پنهان ماند زیرا این فرآیند در میان ابرهای گاز و غبار غیر قابل رصد شده بود.

محققان PHANGS از تماشای تصاویر جدیدی که جزئیاتی را که پیش از این دیده نشده بود، مانند حفره‌های درخشان غبار و حباب‌های عظیم گاز در بازوهای کهکشان نشان می‌دهند به وجد آمده‌اند.

رقص ستاره‌های جوان در آسمان از نگاه جیمز وب / عکس

کارین سندستروم(Karin Sandstrom) عضو تیم PHANGS از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: نواحی که در تصویربرداری هابل کاملاً تاریک هستند در این تصاویر جدید فروسرخ با جزئیات بسیار عالی می‌درخشند و به ما این امکان را می‌دهند تا بررسی کنیم که چگونه غبار موجود در محیط میان ستاره‌ای نور حاصل از تشکیل ستارگان را جذب کرده و آن را مجدداً در طیف مادون قرمز ساطع کرده است.

محققان به مطالعه شکل‌گیری ستارگان و فهرست‌بندی این ساختارهای تازه کشف‌شده در محیط بین ستاره‌ای در ۱۹ کهکشان مورد مطالعه، ادامه خواهند داد.

رقص ستاره‌های جوان در آسمان از نگاه جیمز وب / عکس

جنیس لی(Janice Lee) از دانشگاه آریزونا که گروه PHANGS را رهبری می‌کند، می‌گوید: این مطالعه به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چگونه شکل‌گیری ستاره بر محیط میان ستاره‌ای تاثیر می‌گذارد و شکل‌گیری نسل بعدی ستاره‌ها را هدایت می‌کند یا چگونه مانع شکل‌گیری نسل بعدی ستاره‌ها می‌شود.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    جنتی هم او بغل دیده میشه

    نظرات شما -
    • 0

      ایشان قبل از اون هم بوده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها