اشتباه ربات هوش مصنوعی ارزش سهام گوگل را صد میلیارد دلار کاهش داد

گوگل در جستجوی راه‌هایی است تا اطمینان دهد در رقابت برای بهترین فناوری هوش مصنوعی پیشتاز است.

اشتباه ربات هوش مصنوعی ارزش سهام گوگل را صد میلیارد دلار کاهش داد

به نظر می‌رسد که طرح گوگل در این راستا نتیجه عکس داده و این غول اینترنتی راه حلی اشتباه را پیموده است.

در آگهی تبلیغاتی گوگل برای نشان دادن ربات هوش مصنوعی، این ربات به سئوالی که از او شده بود پاسخی اشتباه می‌دهد.

روز چهارشنبه سهام شرکت آلفابت، مالک گوگل، بیش از ۷ درصد سقوط کرد و ارزش بازار این شرکت را ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش داد.

در تبلیغ این ربات به نام بارد Bard که روز دوشنبه در توییتر منتشر شد، از این ربات پرسیده شد که به سئوال یک کودک ۹ ساله در مورد اکتشافات تلسکوپ فضایی جیمز وب چه پاسخی می‌دهد.

پاسخ این ربات این بودکه تلسکوپ فضایی جیمز وب اولین تلسکوپی بود که از یک سیاره خارج از منظومه شمسی عکس گرفت. در واقع این دستاورد متعلق به تلسکوپ بسیار بزرگ اروپایی است که در سال ۲۰۰۴ چنین عکسی را گرفت.

اختر‌شناسان به سرعت این اشتباه را در توییتر خود مطرح کردند.

کریس هریسون، از پژوهشگران دانشگاه نیوکاسل در بریتانیا، در توییتر خود نوشت: «چرا این موضوع را قبل از به اشتراک گذاشتن آن بررسی نکردید؟»

سرمایه‌گذاران همچنین نحوه ارائه برنامه شرکت در زمینه به کارگیری هوش مصنوعی در محصولاتش را چندان موثر نیافتند.

گوگل از اواخر سال گذشته که شرکت اوپن ای آی OpenAI متعلق به مایکروسافت از نرم افزار جدید خود به نام چت جی‌پیتی ChatGPT رونمایی کرد تحت فشار بوده است تا محصول مشابهی عرضه کند.

محصول میکروسافت به سرعت به خاطر امکان استفاده از آن در گذراندن امتحانات مدیریت، تصنیف کلام موسیقی و پاسخ دادن به سئوالات دیگر فورا با استقبال گسترده مواجه شد.

مایکروسافت این هفته اعلام کرد نسخه جدیدی از موتور جستجوگر بینگ خود را با استفاده از فناوری ChatGPT بهبود خواهد بخشید. این جستجوگر سال‌ها از گوگل عقب‌تر بوده است.

اگرچه سرمایه‌گذاران تلاش برای توسعه و کاربرد هوش مصنوعی را پذیرفته‌اند، اما افراد بدبین هشدار داده‌اند که عجله‌کردن در این نوع فناوری خطر ارتکاب خطا یا دست یافتن به نتایج ناهنجار را در کنار سرقت ادبی افزایش می‌دهد.

یکی از سخنگویان گوگل گفته است که خطای ربات «بر اهمیت فرآیند آزمایش دقیق این طرح تاکید نهاده است و این باعث شد که این هفته برنامه آزمایش‌ مورد اعتمادی را راه‌اندازی کنند».

او گفت : «ما بازخورد بیرونی را با آزمایش داخلی خود ترکیب خواهیم کرد تا مطمئن شویم که پاسخ‌های بارد از نظر کیفیت، ایمنی و انطباق با اطلاعات واقعی بی نقص است».

ماه گذشته، شرکت آلفابت، ۱۲۰۰۰ تن از کارکنان خود - یعنی حدود ۶ درصد از کل نیروی کار خود در سراسر جهان - را بیکار کرد. سایر غول‌های فناوری نیز اخیرا به کاهش نیروی انسانی خود دست زده‌اند.

منبع: بی بی سی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها