کشف قدیمی‌ترین مغز مهره‌داران؛ دانشمندان مغز 319 میلیون ساله یک ماهی را پیدا کردند

محققان موفق به کشف مغزی شده‌اند که ظاهراً بیش از 319 میلیون سال قدمت دارد و ازاین‌رو، به‌عنوان قدیمی‌ترین مغز حفظ‌شده از یک مهره‌دار در طول تاریخ حیات روی زمین شناخته می‌شود، این مغز ظاهراً درون جمجمه یک ماهی از دوره کربنیفر باقی مانده است.

کشف قدیمی‌ترین مغز مهره‌داران؛ دانشمندان مغز 319 میلیون ساله یک ماهی را پیدا کردند

«سم گایلز»، از موزه تاریخ طبیعی لندن که نویسنده ارشد این مطالعه است، می‌گوید: «این اکتشاف هیجان‌انگیز و غیرمنتظره است؛ چنان غیرمنتظره که مدتی طول کشید تا مطمئن شویم که با یک مغز طرف هستیم. جدا از جذابیت‌هایی که در زمینه حفظ این مغز وجود دارد، آناتومی مغز این فسیل پیچیدگی‌های بزرگی را درباره درک شیوه تکامل مغز ماهی‌ها به‌وجود می‌آورد.»

این مغز شگفت‌انگیز درون فسیل جمجمه یک coccocephalus wildi پیدا شده که متعلق به گروهی از جانوران عصر کربنیفر موسوم به پرتوبالگان است. البته فسیل این جمجمه حدود یک قرن پیش در یک قار زغال‌سنگ در انگلیس پیدا شده بود، اما حالا محققان آن را با سی‌تی اسکن بررسی کرده و به این اکتشاف جذاب رسیده‌اند.

کشف قدیمی‌ترین مغز مهره‌داران؛ دانشمندان مغز 319 میلیون ساله یک ماهی را پیدا کردند

کشف مغز یک ماهی باستانی با جزئیاتی باورنکردنی

آن‌ها در اسکن خود گلوله‌ای ناشناخته و متقارن را پیدا کردند که شبیه به یک شیء متراکم در تصویر سی‌تی دیده می‌شد. این گلوله همچنین فضاهایی داشت که نشان‌دهنده وجود بطن‌ها، رشته‌ها و عصب‌ها بود. دانشمندان پس از بزرگ‌نمایی بیشتر در اسکن اطمینان پیدا کردند که آنچه پیدا کرده‌اند، یک مغز واقعی است.

این ساختار مغزی با کمک فرایندی نسبتاً متداول حفظ شده که شامل شکل‌گیری مواد معدنی به‌جای بافت‌های نرم می‌شود. ولی شکل‌گیری این مواد معدنی با این جزئیات بالا، اتفاقی نادر است. گایلز می‌گوید کشف آن‌ها می‌تواند قدیمی‌ترین مغز فسیلی سه‌بعدی در طول تاریخ باشد.

او همچنین درباره اهمیت این اکتشاف اضافه کرد: «این فسیل کوچک نه‌تنها قدیمی‌ترین نمونه مغز یک مهره‌دار است، بلکه نشان می‌دهد آنچه تاکنون از تکامل مغز در گونه‌های زنده می‌دانستیم، باید مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرد.» نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها