ایتا و بله یکی شدند

معاون وزیر ارتباطات و رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت شب گذشته در ویرایستی خبر از اجرای آزمایشی موفق طرح برقراری ارتباط داخلی میان پیام‌رسان‌های بومی، موسوم به MXP‌، بین دو پیام‌رسان‌ ایتا و بله داد.

ایتا و بله یکی شدند

امیر لاجوردی با انتشار پیامی در صفحه شخصی ویراستی خود خبر آزمایش موفق اتصال دو پیام رسان ایرانی بله و ایتا را منتشر کرد تا وعده بزرگ وزیر ارتباطات یک گام دیگر به تحقق نزدیک‌تر شود.

ویراست لاجوردی درباره اینترکانکشن ایتا و بله

عیسی زارع‌پور از مدتی قبل در گفتگوهای رسانه‌ای خود نوید اتصال همه پیام‌رسان‌های ایرانی با یکدیگر (اینترکانکشن) را می‌دهد.

اتصال داخلی میان پیام رسان‌ها (اینترکانکشن) یا MXP به معنای ایجاد امکان ارسال پیام از مبدا یک پیام رسان ایرانی به سایر سکوهای مشابه بومی است، کارشناسان زیادی مدت‌ها از تعدد سکوهای پیام‌رسان ایرانی ابراز نگرانی می‌کردند و معتقد بودند که این مسئله سبب تمرکز زدایی از زیست بوم و ایجاد دشواری برای کاربران جهت یافتن سکویی می‌شود که همه آشنایان خود را در آنجا ببینید اما اتصال داخلی میان پیام‌رسان‌ها سبب خواهد شد تا کاربران دیگر نگران چنین موضوع نباشند و هرسکوی ایرانی که میل داشتند را نصب کنند و بدون نگرانی به کاربران سایر سکوهای ایرانی پیام دهند.

کلید خوردن نهایی این طرح تحولی بزرگ سبب خواهد شد تا علاوه بر انحصاری نشدن این عرصه برای یک یا دو سکوی بومی، نخبگان بیشتری رغبت به توسعه محصولات مشابه پیدا کنند؛ چرا که دیگر نگران به دست آوردن جامعه شبکه‌ای اولیه شوند، بسیاری از ناظران معتقدند اجرای این برنامه مهم علاوه بر ممانعت از انحصار، سبب جلوگیری از ایجاد سرنوشتی مشابه خودروسازی برای پیام‌رسان‌ها خواهد شد. ‌‌‌‌

سوالی که برخی کاربران از روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند؛ چگونگی عملکرد این سرویس است به این معنا که چطور امکان شناسایی مسیر دریافت پیام را خواهیم داشت، در پاسخ به این سوال باید گفت که دو روش کلی برای پیاده سازی ارتباط داخلی میان پیام رسان‌ها یا mxp وجود دارد؛

۱. روش smart routing: در این شیوه سرور mxp به طور خودکار مطلوب‌ترین مقصد برای ارسال پیام را انتخاب می‌کند.

۲. روش manual routing: در این شیوه فرستنده پیام ابتدا از سکوهایی که گیرنده پیامش در آن‌ها عضویت دارد، آگاه خواهد شد، سپس مسیر ارسال پیام را به مبل خود انتخاب خواهد کرد و گفتگو در پیام‌رسان انتخابی فرستنده انجام خواهد شد.

حسن دیگر این کار،‌ توجه به تلاش‌های چندین ساله شرکت‌های خصوصی و صرف هزینه‌های سنگین مادی و معنوی برای توسعه سرویس خود است تا پیش از کلید خوردن این طرح تحولی برخی به دنبال این بودند که مسئله تعدد پیام‌رسان‌ها را توسط راهکار عجیب انتخاب یک یا دو سکو از میان گزینه‌های موجود و حذف سایرین، حل کنند که این موضوع به واقع جفا در حق نخبگان ایرانی بود, کشورهای دیگر هم پیام‌رسان‌های زیادی دارند و شرکت‌ها برای جلب رضایت کاربران با یکدیگر رقابت می‌کنند، برای مثال در آمریکا بالغ بر ۷۰ پیام رسان فعال است!

اتصال پیام‌رسان‌های بومی را باید گامی تحولی در لایه سرویس شبکه ملی اطلاعات دانست که وزارت ارتباطات دولت سیزدهم آن را کلید می‌زند که اثراتش در بلند مدت برای زیست بوم فناوری اطلاعات کشور هویدا خواهد شد.

حال که مرحله اول طرح با تلاش مجموعه وزارت ارتباطات و دو پیام رسان ایرانی اینا و بله در دهه فجر با موفقیت اجرا شد، انتظار می‌رود که شاهد عملیاتی شدن نهایی آن پیش از پایان سال جاری باشیم.

منبع: برنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • ناشناس
    1

    دوست عزیز ممنون از زحمات اما اعتمادی نداریم واسرارمان حفظ بشو نیستد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      اسرارتون رو بدید دشمن براتون حفظ کنه

    • ناشناس
      2

      اون دشمنی که شما میگید نمیاد شبانه مردم رو ببرند ....

  • ناشناس
    0

    لطفا نشست های فعال رو در ایتا نگاه کنید من دوبار نصب کردم با اینکه دسترسی ها رو غیر فعال میکردم اما هر دوبار ای پی دو نشست دیگه میبینم با اینکه من گوشی دیگه ندارم که ایتا نصب کرده باشم

    نظرات شما -
    • 1

      ایتا اصلا حریم شخصی کاربران رعایت نمیشه

    • ناشناس
      0

      برای چی نصب کردی دوست من؟ زودتر اکانتت رو پاک کم و نرم اقزارهای ایرانی رو هم از رو گوشیت پاک کن وگرنه زودتر راهی زندان خواهی شد

    • ناشناس
      0

      بخاطر اموزشگاه بچه ام مجبورم‌ ای گپ رو داشته باشم البته هیچگونه دسترسی رو اجازه ندادم ن مخاطب ن گالری .. اینم سیاست اجباره تا امار نصب برنامه های به درد نخورشون بالا ببرن به زووور ....اما ایتا رو حذف کردم

  • ناشناس
    0

    بارم مفت گرونند!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها