چاقی در مردان خطرناک تر است

محققان در مطالعه‌ای جدید، تفاوت‌های شگفت‌انگیزی در سلول‌هایی که رگ‌های خونی را در بافت چربی موش‌های نر و ماده می‌سازند مشاهده کردند.

چاقی در مردان خطرناک تر است

به نقل از  ساینس دیلی، پروفسور تارا هاس، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه یورک گفت: مردان بیشتر از زنان به بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، مقاومت به انسولین و دیابت مبتلا می‌شوند.

هاس و تیم او در یک مطالعه قبلی مشاهده کردند که وقتی موش‌ها چاق می‌شوند، در موش‌های ماده رگ‌های خونی جدید زیادی رشد می‌کنند تا بافت چربی در حال گسترش را با اکسیژن و مواد مغذی تامین کنند؛ در حالی که در نر‌ها رشد بسیار کمتری اتفاق می‌افتد.

این تیم از نرم‌افزاری برای کمک به غربال کردن هزاران ژن برای به صفر رساندن ژن‌هایی که با رشد عروق خونی مرتبط هستند، استفاده کردند.

آن‌ها کشف کردند که فرآیند‌های مرتبط با تکثیر رگ‌های خونی جدید در موش‌های ماده زیاد بودند؛ در حالی که نر‌ها سطح بالایی از فرآیند‌های مرتبط با التهاب داشتند.

هاس در ادامه افزود: میزان فرآیند‌های مرتبط با التهاب که در مردان شایع بود، بسیار قابل توجه بود. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که وقتی سلول‌های اندوتلیال چنین پاسخ التهابی دارند، بسیار ناکارآمد هستند و به محرک‌ها به درستی پاسخ نمی‌دهند.

وی گفت: مشاهده انعطاف‌پذیری مداوم سلول‌های اندوتلیال زنانه حتی زمانی که تحت استرس طولانی‌مدت رژیم غذایی پرچرب قرار می‌گیرند، هیجان‌انگیز است. یافته‌های مطالعه ما می‌توانند به محققان کمک کنند تا درک بهتری از این که چرا چاقی در مردان و زنان متفاوت است، به دست آورند.

سلول‌های اندوتلیال ماده سریع‌تر تکثیر می‌شوند؛ در حالی که سلول‌های اندوتلیال مردانه حساسیت بیشتری به یک محرک التهابی نشان می‌دهند. با مقایسه با مجموعه داده‌های منتشر شده قبلی، محققان دریافتند سلول‌های اندوتلیال موش‌های نر مسن نیز نمایه التهابی بیشتری نسبت به سلول‌های ماده نشان می‌دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها