زنگ اخطار ایمنی در بدن چگونه به صدا در می‌آید؟

درک چگونگی و زمان پروتئین‌های هشداردهنده و نحوه فعال کردن سیستم ایمنی بدن ما منجر به پیشرفت‌های بزرگی در درمان بسیاری از بیماری‌های ایمنی شده است.

زنگ اخطار ایمنی در بدن چگونه به صدا در می‌آید؟

به نقل از سایت مدیکال اکسپرس، سیستم ایمنی در بدن عملکرد بسیار مهمی را ایفا می‌کند که از ما در برابر عفونت و آسیب محافظت می‌کند، زمانی که پاسخ‌های ایمنی بیش از حد تهاجمی می‌شود، می‌تواند منجر به التهاب مخرب شود که در شرایطی مانند آرتریت روماتوئید و پسوریازیس رخ می‌دهد.

التهاب زمانی ایجاد می‌شود که بدن ما «پروتئین‌های هشداردهنده» (اینترلوکین‌ها) تولید می‌کند و با روشن کردن اجزای مختلف سیستم ایمنی بدن، سیستم دفاع ما در برابر عفونت و آسیب افزایش می‌یابد.

دانشمندان مؤسسه ژنتیک اسمورفیت در کالج ترینیتی دوبلین، به سرپرستی سیموس مارتین، دریافته اند که اینترلوکین-۳۷ عملکرد غیرمنتظره‌ای به عنوان یک مولکول فعال کننده سیستم ایمنی دارد.

مطالعات قبلی نشان می‌داد که این اینترلوکین به عنوان یک "سوئیچ خاموش" برای سیستم ایمنی می‌کند.

پروفسور مارتین گفت: اینترلوکین‌ها نقش کلیدی در تنظیم سیستم ایمنی بدن ما در پاسخ به عفونت‌های باکتریایی و قارچی ایفا می‌کنند.

با این حال، اینترلوکین-۳۷ مدت هاست که مانند یک معما باقی مانده است.

قبل از مطالعه جدید تصور می‌شد که اینترلوکین-۳۷ عملکرد‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی دارد، اما اینکه دقیقاً چگونه التهاب را خاموش می‌کند مورد بحث بود.

با این حال اکنون دانشمندان ترینیتی گزارش می‌دهند وقتی به روش صحیح فعال شود، اینترلوکین-۳۷ فعالیت پیش التهابی قوی نشان می‌دهد.

پروفسور مارتین افزود: این تأثیر التهابی بسیار غیرمنتظره بود.تحقیقات ما نشان می‌دهد که پروتئین به گیرنده اینترلوکین در پوست متصل می‌شود که نقش کلیدی در ایجاد پسوریازیس دارد.

پوست ما مانع اصلی بین بدن و دنیای خارج است که میکروب‌ها برای ورود به بدن ما باید از آن عبور کنند و از بسیاری جهات نشان دهنده اولین خط دفاعی در سیستم ایمنی است.

اینترلوکین-۳۷ و سایر پروتئین‌های هشداردهنده ایمنی ممکن است به گونه‌ای تکامل یافته باشند که به مدل متمایز یافته تبدیل شوند و بدن ما را قادر سازند انواع مختلف عفونت را با فعال شدن توسط آنزیم‌هایی که برای هر عامل عفونی مجزا هستند، شناسایی کند.

این تحقیق به تازگی در مجله Scienc Immunology منتشر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها