شگفت انگیزترین تصاویر کره زمین از منظر فضا

در این مطلب ۷ مورد از شگفت‌انگیزترین تصاویر کره زمین از منظر فضا که تا کنون گرفته شده را می‌توانید مشاهده کنید.

شگفت انگیزترین تصاویر کره زمین از منظر فضا

به نقل از بیزینس اینسایدر، در سال ۱۹۴۶ بود که انسان‌ها برای اولین بار از فضا دیدند که زمین چگونه است. این تصاویر نمادین از سیاره ما اکنون شامل تیله آبی، نقطه آبی کم‌رنگ و طلوع زمین است. دورترین تصویر از زمین توسط فضاپیمای وویجر ۱ ثبت شده است که از فاصله ۳.۷ میلیارد مایلی گرفته شده است.

اخیرا هفت تصویر باشکوه که از سیاره آبی ما از فضا ثبت شده است را منتشر کرده و ما در ادامه به توضیح و تاریخ ثبت این تصاویر پرداخته‌ایم.

اولین عکس زمین از فضا، فقط از فاصله ۶۵ مایلی بالاتر از سیاره ما گرفته شده است. در ۲۴ اکتبر ۱۹۴۶، ۱۱ سال قبل از پرتاب اسپوتنیک۱، یک دوربین فیلمبرداری ۳۵ میلی متری تعبیه شده بر روی موشک وی-۲ (V-۲) یک عکس سیاه و سفید از زمین گرفت. این اولین تصویر از سیاره ما از فضا است.

اولین عکس زمین از فضا
تصویر بالا در ارتفاع ۶۵ مایلی، درست بالای خط کارمان، که مرز بین جو و فضای بیرونی است، گرفته شده است. خط کارمان، خطی فرضی در آسمان در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری (۶۲ مایل) از سطح دریا‌های آزاد زمین است. هیچ فضانوردی روی موشک نبود و دوربین به طور خودکار هر ۱.۵ ثانیه یک عکس می‌گرفت. فیلم این تصویر به طور معجزه آسایی در فرود تصادفی برنامه‌ریزی شده این موشک سالم ماند.

نخستین تصویر کره زمین از تلویزیون از منظر فضا

اولین تصویر تلویزیونی زمین از فضا، از فاصله ۴۵۰ مایلی بالای زمین گرفته شده است. در اول آوریل ۱۹۶۰، ماهواره رصدی تلویزیون و فروسرخ یا TIROS-۱ - اولین ماهواره موفق هواشناسی جهان اولین تصویر تلویزیونی زمین را از فضا ارسال کرد. این تصویر، تصویری مبهم از نوار‌های ضخیم و خوشه‌های ابری محل زندگی ما را نشان داد.

تصویر زمین که توسط آپولو۱۷ گرفته شده

تصویر "تیله آبی" از فاصله ۱۸ هزار مایلی از زمین گرفته شده است. "تیله آبی" تصویری از زمین است که در هفتم دسامبر ۱۹۷۲ هنگام رسیدن خدمه آپولو ۱۷ به ماه گرفته شده است. این تصویری دقیق از سیاره ما، در برابر فضای خالی فضای سیاه پشت سر آن است. آفریقا و ماداگاسکار به همراه شبه جزیره عربستان و قطب جنوب در تصویر دیده می‌شوند. این امر فضانوردان را بر آن داشت تا "اثر نمای کلی" را تجربه کنند، که ناسا آن را چنین توصیف می‌کند: این تاثیر همان تأثیر نگاه کردن به زمین از بالا و این که چگونه این تصویر می‌تواند تغییری در نحوه نگاه و تفکر فضانوردان در مورد سیاره و زندگی ما ایجاد کند، است.

طلوع زمین
ثبت تصویر"طلوع زمین" در حالی که زمین به ماه نگاه می‌کند، در فاصله ۱۷۵۰۰۰ مایلی گرفته شده است. در ۲۴ دسامبر ۱۹۶۸، فضانوردان ماموریت آپولو ۸ در حالی که سیاره ما بر سطح ناهموار ماه نگاه می‌کرد، شاهد" طلوع زمین" بودند. به گفته ناسا، فضانورد ویلیام اندرس که این عکس را گرفته است، گفت: ما این همه راه را برای کشف ماه آمدیم و مهمترین چیز این است که ما زمین را کشف کردیم.

ماه و زمین

اوریون از فاصله ۲۶۸۵۶۳ مایلی از زمین یک عکس فوری ثبت کرد در ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲، ناسا عکسی از فضاپیمای آرتمیس یک به اشتراک گذاشت که هم زمین و هم ماه را در پس زمینه نشان می‌دهد. اوریون این عکس را از حداکثر فاصله ۲۶۸ هزار و ۵۶۳ مایلی از زمین گرفته است. آرتمیس یک اولین ماموریت در برنامه ناسا برای فرود فضانوردان بر روی ماه و در نهایت مریخ است.

کره زمینی از منظر فضاپیمای کاسینی

زمین، همان طور که از سمت تاریک زحل نمایان است، در فاصله ۸۹۸ میلیون مایل دورتر از سیاره زحل قرار دارد. فضاپیمای کاسینی در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۳ از سمت تاریک زحل عکسی از زمین گرفت. این تصویر "روزی که زمین لبخند زد" نامیده می‌شود. روزی که زمین لبخند زد (The Day the Earth Smiled) به روز ۱۹ ژوئیه سال ۲۰۱۳ اشاره دارد همان تاریخی که کاسینی هویگنس هنگامی که در مدار زحل قرار داشت، دوربین‌های خودش را به سمت کره زمین چرخاند و از زمین، تصویری با وضوح بالا گرفت در تصویری که کاسینی-هویگنس ثبت‌کرد، حلقه سیاره‌ای زحل در بخش بالایی تصویر و کره زمین به صورت نقطه‌ای بسیار کوچک (اما کاملاً مشهود) در زیر این حلقه شگفت‌انگیز قابل مشاهده است. نام روزی که زمین لبخند زد، همچنین برای اشاره به فعالیت‌ها و رویداد‌های مرتبط با این پروژه و تصویر موزاییکی است که برای آن تهیه شد.

کارولین پورکو رهبر تیم تصویربرداری کاسینی که تصویربرداری را طراحی کرد، در ژوئن ۲۰۱۳ نوشت: فکر می‌کردم این می‌تواند روزی باشد که همه ساکنان زمین، به صورت هماهنگ، فریاد‌های کیهانی و رسایی را ارسال کنند و لبخند بزرگی برای دوربین‌ها از راه دور بزنند.زمین در پرتو نورانیتصویر "نقطه آبی کمرنگ"، عکسی از زمین که در ۱۴ فوریه ۱۹۹۰ توسط وویجر ۱ ناسا در فاصله ۳.۷ میلیارد مایلی از خورشید گرفته شده است.
فضاپیمای وویجر ۱ تصویر "نقطه آبی کمرنگ" را از فاصله تقریباً چهار میلیارد مایلی در ۱۴ فوریه ۱۹۹۰ ثبت کرد.

این تصویری نمادین از زمین در درون پرتو پراکنده نور خورشید گرفته شده است و دورترین منظره‌ای از زمین است که تاکنون توسط یک فضاپیما گرفته شده است. کارل سیگان ستاره‌شناس معروف گفت: دوباره به آن نقطه نگاه کنید. این جا زمین است. این جا خانه است. این ما هستیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    2

    زمین تخته و همه عکسایی که گزاشتی مثل اخبارت دروغه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها