طراحی تراشه مغز با قابلیت تله پاتی

یک تیم تحقیقاتی به روز رسانی گسترده‌ای در مورد پیشرفت تراشه مغز ارائه می‌دهد.

طراحی تراشه مغز با قابلیت تله پاتی

به نقل از سایت نیواطلس، شرکت نئورالینک پیشرفت های نادری در رابط مغز و رایانه ارائه کرده است، از جمله تایپ‌های تله‌پاتیک جدید از میمون‌ها و پیشرفت اولیه در جهت بازگرداندن بینایی در نابینایان و بازگرداندن حرکت و حس به افراد پاراپلژیک (فلج کامل پا‌ها وتنه در هردوسمت، ولی دست‌ها سالمند).

در یک پخش زنده، ایلان ماسک، یکی از بنیانگذاران در این پروژه و تیم نئورالینک، فیلم ویدئویی جدیدی از یک میمون تراشه‌دار مغزی به نام Sake نشان دادند که از ایمپلنت برای حرکت سریع و دقیق نشانگر ماوس بر روی صفحه استفاده می‌کند و روی حروف و کلمات برجسته شده توسط محققان کلیک می‌کند تا هجی کنند.

این تیم ربات جراحی "R۱" را معرفی کردند که برای کاشت دستگاه از آن استفاده می‌کند.

کارشناس ایمپلنت این شرکت دی‌جی سئو می‌گوید: تار‌های طراحی شده می‌تواند روی رشته‌های کوچک، که فقط به اندازه چند سلول خونی عرض دارند مانور دهد و آن‌ها را به‌طور قابل اعتمادی در مغز متحرک وارد کند و همچنین از ایجاد عروق جلوگیری می‌کند.

کل فرآیند قرار دادن کاوشگر باید حدود ۱۵ دقیقه طول بکشد. ایمپلنت‌ها هم قابل جابجایی و ارتقا خواهند بود.

سئو ادامه داد: با استفاده از این محصول، هدف اولیه ما این است که به افراد مبتلا به فلج کمک کنیم و آن‌ها را قادر سازیم تا از دستگاه‌های خود به بهترین نحو، استفاده کنند.

در سال گذشته این تمرکز اصلی شرکت بوده است و ما با سازمان غذا و دارو همکاری نزدیکی داشته ایم تا مجوز راه اندازی اولین آزمایش بالینی انسانی خود را در آمریکا دریافت کنیم.

کریستین اوداباشیان سرپرست تیم سخت‌افزار در مورد فرآیند نصب ایمپلنت نئورالینک گفت: شرکت امیدوار است به یک جراح مغز و اعصاب اجازه دهد تا چندین عمل را همزمان انجام دهد. یعنی جایگزینی عمل پوست، جمجمه، لایه محافظ و سایر وظایف مکانیکی را در حین انجام دادن این ایمپلنت انجام دهد.

یک ربات به نام R۱ تمام سوزن دوزی را در مغز واقعی انجام می‌دهد.

او توضیح داد: این کار به صورت دستی بسیار دشوار است.

بهره گیری از این ربات یک روش مقرون به صرفه و در دسترس است.

این تیم در حال کار بر روی یک دستگاه برش خودکار به سبک CNC است که می‌تواند برش دقیق جمجمه را بدون آسیب رساندن به مغز انجام دهد.

تیم طراحی و تولید سوزن نئورالینک کار‌های بسیار باورنکردنی انجام داده است و نه تنها یک سوزن جدید اختراع کرده است که بسیار نازکتر از موی انسان و قادر به عبور از اندام سخت و فیبری است، بلکه محدودیت‌های ماشین آلات خود را برای ساخت سریع و دقیق آن از بین برده است.

طبق گفته‌ محققان، یکی از دستگاه‌های طراحی شده توسط نئورالینک می‌تواند سیگنالی را از دوربین دریافت کند و مستقیماً قشر مغز را تحریک کند، تا فردی که کاملاً نابینا به دنیا آمده است بتواند یک حس بینایی ابتدایی و با وضوح پایین داشته باشد.

تیم تحقیقاتی با کاشت دستگاه در مغز و نخاع یک حیوان، رمزگشایی کرد که کدام الگو‌های فعالیت مغز نشانه‌ای از اهداف حرکتی است که منجر به الگو‌های فعالیت الکتریکی در قسمت تحتانی نخاع می‌شود.

محققان توانستند الگو‌های حرکات خاص را شناسایی کنند و همچنین توانستند برخی از آن‌ها را تکرار کنند و مستقیماً نخاع را تحریک کنند تا باعث ایجاد انقباضات عضلانی شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    چه فایده؟اینها که حجاب ندارند همشون میرن جهنم!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها