ادعای دانشمندان:

هشت پاها و انسان ها صدها میلیون سال پیش، اجداد یکسان داشته‌اند

محققان ادعا می‌کنند انسان‌ها و هشت‌پاها حدود 518 میلیون سال پیش اجداد مشترکی داشته‌اند و اکنون در بافت‌های عصبی خود آر ان ای (RNA) شبیه انسان‌ها دارند.

هشت پاها و انسان ها صدها میلیون سال پیش، اجداد یکسان داشته‌اند

هشت‌پاها یا اختاپوس‌ها از گذشته به‌عنوان حیوانات باهوشی شناخته می‌شدند. حالا مطالعه‌ای تازه دریافته که این هوشمندی می‌تواند به‌خاطر شباهت مغز آنها به انسان‌ها بوده باشد؛ چرا که محققان ادعا می‌کنند انسان‌ها و هشت‌پاها حدود 518 میلیون سال پیش اجداد مشترکی داشته‌اند و اکنون در بافت‌های عصبی خود رنایی (RNA) شبیه انسان‌ها دارند.

به گزارش دیلی‌میل، دانشمندان با اتکا بر تحقیقات خود مدعی شده‌اند که هشت‌پاها و انسان‌ها بر اثر تکامل موجودی به‌شکل کرم به‌وجود آمده‌اند که 518 میلیون سال پیش زنده بوده است. این موجود با نام Facivermis yunnanicus، قدیمی‌ترین نمونه از حیواناتی است که بخشی از اندام‌های بلااستفاده خود را در فرگشت از دست داده‌اند.

محققان مرکز مکس دلبروک برلین در آلمان می‌گویند مغز هشت‌پاها شبیه مغز انسان‌هاست، چون این‌گونه آبزی در بافت عصبی خود از نوعی تنظیم‌کننده ژن به نام microRNA بهره می‌برد. یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهند که miRNA نقش مهمی در مغزهای پیچیده بازی می‌کند و این همان چیزی است که ما را به هشت‌پاها پیوند می‌دهد.

هشت‌پاها به‌خاطر RNA موجود در مغز خود هوشمند هستند

هشت‌پاها به گروهی از جانوران به‌نام سرپایان تعلق دارند. تحقیق حاضر به بررسی 18 نمونه از بافت اختاپوس‌های مرده پرداخته و 42 خانواده miRNA جدید را عمدتاً در مغز آنها پیدا کرده است. این ژن‌ها در دوره تکامل سرپایان حفظ شده‌اند، چون برای آنها سودمند بوده‌اند.

دکتر «گریگوری زولوتاروف»، رهبر این پژوهش می‌گوید: «این سومین گسترش بزرگ خانواده microRNA در دنیای حیوانات و بزرگ‌ترین آنها در میان مهره‌داران است.» محققان مدعی‌اند که هشت‌پایان حیوانات منحصربه‌فردی هستند و افزون بر برخورداری از یک مغز مرکزی، از یک سیستم عصبی پیرامونی بهره می‌برند که می‌تواند به‌طور مستقل عمل کند.

این موجودات همچنین بسیار کنجکاوند و حافظه خوبی دارند. آنها می‌توانند انسان‌ها را تشخیص دهند و برخی از افراد را بیشتر از بقیه دوست داشته باشند. حتی حدس زده می‌شود که این موجودات رؤیا می‌بینند، چون در هنگام خواب رنگ و ساختار پوست خود را تغییر می‌دهند.

نتایج این پژوهش در مجله Science Advances منتشر شده‌اند.

حجم ویدیو: 619.23K | مدت زمان ویدیو: 00:00:06 | دانلود ویدیو
منبع: دیجیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها