پرواز هواگردهای الکتریکی در آسمان عربستان

شرکت آلمانی "لیلیوم"(Lilium) اخیرا اظهار کرده است شرکت هواپیمایی ملی عربستان سعودی به نام "SAUDIA" برنامه‌ای برای آوردن جت‌های الکتریکی به آسمان عربستان سعودی را دارد.

پرواز هواگردهای الکتریکی در آسمان عربستان

به نقل از آی او، شرکت هواپیمایی ملی عربستان سعودی موسوم به "SAUDIA" قصد دارد صدها جت تمام الکتریکی شرکت لیلیوم را خریداری کند و از  گواهینامه (certification) آن در سراسر منطقه پشتیبانی کند. لیلیوم در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که این دو شرکت تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کرده‌اند.

"SAUDIA" به عنوان یک شرکت هواپیمایی حامل پرچم عربستان سعودی در حال حاضر به شبکه‌ای از بیش از ۱۰۰ مقصد داخلی و بین‌المللی با خدمات و مهمان نوازی مشهور جهانی خود خدمات رسانی می‌کند. لیلیوم و عربستان قصد دارند دانش بی رقیب بازار SAUDIA و هواگردهای منحصربه‌فرد لیلیوم را با یکدیگر ترکیب کنند تا بخش حمل‌ونقل هوایی داخلی این کشور را متحول کنند.

"الکساندر آسیلی"(Alexander Asseily) نایب رئیس شرکت لیلیوم گفت: ما از همکاری با این شریک مبتکر که پایداری برای آنها یک اولویت است، هیجان زده هستیم. این همکاری با SAUDIA، اولین همکاری ما در خاورمیانه و یک پیشرفت هیجان انگیز برای ما است. ما مشتاقانه منتظر همکاری با عربستان سعودی برای استقرار یک شبکه برخاستن و فرود عمودی الکتریکی(eVTOL ) در سراسر عربستان هستیم. این استارت آپ می‌خواهد تولید هواگردهای عمودپرواز خود را از سال آینده آغاز کند.

هواگرد برخاست و فرود عمود(VTOL) که به صورت غیررسمی به آن هواگرد عمودپرواز می‌گویند، هواگردی است که می‌تواند بدون اتکا به باند فرودگاه به صورت عمودی از زمین بلند شده، در یک نقطه از هوا شناور گردد و به صورت عمودی فرود بیاید.

SAUDIA تنها شرکت هواپیمایی نیست که هواگردهای لیلیوم را پیش‌ از تولید سفارش داده است چرا که شرکت ASL نیز قصد دارد یک شبکه ترانزیت هوایی در کشورهای "بنلوکس"(بلژیک، هلند و لوکزامبورگ) با شش جت لیلیوم ایجاد کند و شرکت هواپیمایی هلیتی کوپتر(Helity Copter Airlines) نیز می‌خواهد پنج فروند از این هواپیماها را در اندلس(بخش خودمختار کشور اسپانیا) مستقر کند.

لیلیوم پنج سال است که تاکسی پرنده خود را که برای برخاستن و فرود عمودی طراحی شده است، توسعه داده است. این ماشین پرنده دارای فضایی برای یک خلبان و چهار مسافر است. لیلیوم فکر می‌کند که می‌توان از زیرساخت‌های موجود مانند بالگـَردگاه‌ها و سقف ساختمان‌ها برای برخاستن و فرود جت استفاده کرد.

بالگـَردگاه یا فرودگاه بالگرد(heliports) به فرودگاه کوچکی گفته می‌شود که تنها برای نشست و برخاست بالگردها کاربرد دارد. بالگردگاه‌ها معمولا از یک یا چند بالگردنشین تشکیل شده‌اند و ممکن است دارای تسهیلات مختصری از جمله منبع سوخت، نورافکن، بادنمای کیسه‌ای یا حتی آشیانه نیز باشد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها