پیش بینی شکل گیری ابرقاره بعدی با شبیه سازی رایانه ای

دانشمندان با استفاده از یک ابررایانه نحوه شکل‌گیری یک ابرقاره به نام آماسیا را پیش‌بینی کردند.

پیش بینی شکل گیری ابرقاره بعدی با شبیه سازی رایانه ای

به گزارش وبگاه فیز (phys)، پژوهش‌های جدید محققان به سرپرستی دانشگاه کورتین در استرالیا حاکی از این است که آماسیا (Amasia)، احتمالاً ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون سال آینده، با بسته‌شدن اقیانوس آرام شکل خواهد گرفت.

این محققان از یک ابَررایانه برای شبیه‌سازی نحوه شکل‌گیری ابَرقاره استفاده کردند و دریافتند به دلیل اینکه میلیاردها سال است کره زمین در حال سردشدن است، ضخامت و استحکام صفحه‌های زیر اقیانوس‌ها در طول زمان کاهش می‌یابد و شکل‌گیری ابرقاره بعدی از طریق جمع‌شدن اقیانوس‌های جوان مانند اقیانوس اطلس و اقیانوس هند مشکل می‌شود.

به گفته دانشمندان این تیم پژوهشی، این یافته‌ها، اطلاعاتی درباره آنچه در ۲۰۰ میلیون سال آینده برای زمین رخ خواهد داد، فراهم می‌کند.

در ۲ میلیارد سال گذشته، قاره‌های زمین به هم برخورد کردند و هر ۶۰۰ سال یک‌بار، یک ابرقاره ساختند؛ این فرایند چرخه ابرقاره‌ای نام دارد. این یعنی قرار است قاره‌های فعلی در چند صد میلیون سال آینده دوباره به هم بپیوندند.  

ابرقاره جدید از هم‌اکنون آماسیا نامیده شده است؛ زیرا عده‌ای معتقدند هنگامی که قاره آمریکا و قاره آسیا با هم برخورد کنند اقیانوس آرام بسته خواهد شد. دانشمندان انتظار دارند قاره استرالیا نیز در این رویداد مهم کره زمین نقشی ایفا کند؛ یعنی پس از بسته‌شدن اقیانوس آرام، در ابتدا با قاره آسیا برخورد کند و بعد به قاره آمریکا و آسیا بپیوندد.

دانشمندان با استفاده از یک ابررایانه،‌ تکامل صفحات تکتونیکی زمین (زمین‌ساخت صفحه‌ای) را شبیه‌سازی کردند و نشان دادند در کمتر از ۳۰۰ میلیون سال دیگر احتمالاً اقیانوس آرام بسته خواهد شد و اجازه خواهد داد آماسیا شکل‌ بگیرد و برخی از فرضیه‌های علمی قبلی را بی‌اعتبار خواهد ساخت.

اقیانوس آرام از بقایای ابراقیانوس پانتالاسا شکل گرفته است. شکل‌گیری پانتالاسا ۷۰۰ میلیون پیش در زمان تجزیه ابرقاره قبلی شروع شد. در حال حاضر، اقیانوس آرام قدیمی‌ترین اقیانوس کره زمین است که در دوران دایناسورها، بزرگ‌ترین وسعت را داشت و از آن به بعد  شروع به کوچک‌شدن کرده است. این اقیانوس هر سال، چند سانتی‌متر کوچک‌تر می‌شود و با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون سال طول می کشد تا این اقیانوسِ حدود ۱۰ هزار کیلومتری بسته شود.

به نظر دانشمندان، پس از شکل‌گیری آماسیا، زمین شرایط به‌شدت متفاوتی را تجربه خواهد کرد: سطح آب دریاها کاهش خواهد یافت و ابرقاره بسیار خشک و دامنه حرارتی آن بالا خواهد بود.

در حال حاضر، کره زمین متشکل از هفت قاره با اکوسیستم‌ (زیست‌بوم) بسیار متفاوت است و فرهنگ مردمان آن با یکدیگر تفاوت زیادی دارد؛ بنابراین، جالب است که تصور کنیم زمین در ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون سال آینده چگونه خواهد بود.  

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    شکل‌گیری پانتالاسا ۷۰۰ میلیون پیش ---- و هر ۶۰۰ سال یک‌بار، لااقل یه بار میخوندید خودتون .

  • سیب زمینی
    0

    یعنی میشه دقیقن کجا برم چن متر زمین بخرم تا سود کنم !؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها