عبور سیارکی با سرعت ۱۰ برابر گلوله تفنگ از کنار زمین

ناسا اعلام کرد سیارکی با نام QC۷ و نصف طول بال‌های یک بوئینگ ۷۶۷ از کنار زمین عبور می‌کند.

عبور سیارکی با سرعت ۱۰ برابر گلوله تفنگ از کنار زمین

بر اساس اعلام آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، روز ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور ماه) سیارکی با نام QC۷ و عرض ۶۸ فوت (۲۰.۷ متر) یعنی نصف طول بال‌های یک بوئینگ ۷۶۷ از کنار زمین عبور می‌کند.

ناسا هشدار داده که سرعت حرکت این سیارک حدود ۱۰ برابر سریعتر از حرکت گلوله تفنگ است. اما اعلام کرده جای نگرانی نیست و سیارک با زمین برخورد نمی‌کند و تنها از کنار ما می‌گذرد.

با وجودی که سیارک QC۷ نسبتا کوچکتر از بسیاری از سیارک‌های دیگر است، اما با سرعت حدود ۹.۱۰ کیلومتر در ثانیه به سمت زمین نزدیک می‌شود. 

بر اساس بیانیه ناسا، جای هیچ گونه نگرانی نیست، زیرا احتمال برخورد QC۷ با زمین مانند شانس زنده ماندن یک گلوله برفی در جهنم و آتش سوزان آن است. لازم به ذکراست که این سیارک ۴.۶ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد.

ناسا همچنین تاکیده کرده که حتی اگر QC۷ به زمین برخورد کند، اتفاق خاصی نمی‌افتد و تنها کاری که QC۷ می‌تواند انجام دهد ایجاد یک انفجار مهیب در ورودی جو است.

یکی از نزدیک‌ترین شهاب سنگ‌ها به زمین بنو (Bennu) است که معلوم نیست ۲۰۰ سال بعد با کدام قسمت زمین برخورد خواهد کرد. دانشمندان می‌گویند اگر بنو با زمین برخورد کند، می‌تواند بسیار خطرناک باشد و اگر دانشمندان مانع برخورد آن نشوند، وضعیت خطرناک خواهد بود.

ناسا و سایر آژانس‌های فضایی آستین‌های خود را برای تغییر جهت سیارک‌ها به خصوص سیارک‌های بزرگ که ممکن است در آینده با زمین برخورد کنند و خسارت‌های زیادی به بار بیاورند، بالا زده‌اند تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد و پروژه DART نیز بر همین مبنا مطرح شده است.

در نهایت باید دید دانشمندان و آژانس‌های فضایی برای حل معضل برخورد سیارک‌ها با زمین چه تدابیری را در پیش می‌گیرند و آیا می‌توانند از زمین در مقابل چنین اتفاقاتی محافظت کنند یا خیر.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها