گوش کنید: صدای دیجیتالی این ملخ دانشمندان را شگفت زده کرد

دانشمندان با بازسازی دیجیتالی صدای حشره‌ای که آخرین بار در سال 1869 دیده شده، سعی کردند آن را در طبیعت پیدا کنند.

گوش کنید: صدای دیجیتالی این ملخ دانشمندان را شگفت زده کرد

حدود 150 سال قبل گونه کمیابی از یک ملخ به موزه طبیعی هند تحویل داده شد. حالا دانشمندان برای یافتن نمونه دیگری از این حشره، بال‌های ملخ را اسکن سه بعدی کرده و صدای دیجیتالی آن را بازسازی کردند. نتایج به دست آمده شگفت انگیز بود و سرنخ‌هایی از محل احتمالی زندگی این ملخ در اختیار دانشمندان قرار داد.

« Prophalangopsis obscura » گونه‌ای از ملخ مانند « کاتیدید » است که حدود  150 سال  پیش تنها یک نمونه از آن به موزه تحویل داده شد. دانشمندان تلاش کردند تا بال‌های این حشره را به صورت سه بعدی اسکن کنند و با بازسازی صدای آن به صورت دیجیتالی، آن را مجددا در طبیعت پیدا کنند - ویژگی‌های لحن می‌تواند به ردیابی نمونه‌های زنده در طبیعت کمک کند.

این نمونه یکه و تنها که حدود  10 سانتی‌متر  طول دارد و جنسیت آن  مذکر  است، جایی در هند در اواسط  قرن 19  پیدا شد و پس از آن به موزه تاریخ طبیعی لندن اهدا گردید - جایی که برای اولین بار آن را در سال 1869 به صورت علمی توصیف کردند.

با وجود تلاش‌های متعدد دانشمندان، نمونه دیگری از این حشره یافت نشد. نزدیکترین تطابق به نمونه‌های مقاله‌ای در  سال 2009  بازمیگردد که در آن به یافته شدن  دو کاتیدید ماده  در تبت اشاره شد که به‌طرز مشکوکی شبیه به گونه P. obscura بودند. با این‌حال، به علت تفاوت در جنسیت، تشخیص اینکه آیا حشرات یافت شده واقعا P. obscura بودند، غیرممکن بود.

اکنون دانشمندان راهی منحصربه‌فرد برای جستجوی این گونه از حشرات ملخ مانند پیدا کرده‌اند. P. obscuraها همانند سایر گونه‌های مشابه بال‌ها یا پاهای خود را بهم می‌مالند تا صدا ایجاد کنند و از آن طریق جنس مختلف را جذب کنند. بنابراین محققان بال‌های نمونه را اسکن کردند، تصاویر سه بعدی از ساختار سطح آن ایجاد کرده و فرکانس صدای آن‌ها را بدست آوردند ( 4.7 کیلو هرتز )

بدین ترتیب، آن‌ها توانستند صدای حشره را به صورت دیجیتالی بازسازی کنند.

این صدا ممکن است شبیه به صدای هر جیرجیرکی باشد که پیش از این شنیده‌اید، اما دانشمندان از آهنگ این صدا می‌توانند اطلاعات بسیاری را بدست آورند - مثلا در چه مکان‌هایی ممکن است این حشره ملخ مانند پیدا شود، در صورتی که هنوز منقرض نشده باشد.

این صدا می‌تواند مسافتی طولانی را طی کند، پس برای یافتن جفت عالی است. همچنین برای جذب شکارچیانی مانند خفاش نیز جذاب است. این واقعیت که این گونه یکی از معدود گونه‌هایی است که از  دوران ژوراسیک  نسبتا بدون تغییر باقی مانده سات، نشان می‌دهد نیازی به تکامل دفاعی در برابر خفش‌ها نداشته است.

« اد بیکر » یکی از نویسندگان این مقاله گفت: «مقایسه این گونه با گونه‌های مشابه جالب است زیرا بال‌های بزرگی دارد که نشان می‌دهد می‌تواند پرواز طولانی داشته باشد و صدایی تولید کند که می‌تواند مسافت طولانی را طی کند. مطالعات دیرینه‌شناسی نشان می‌دهد این حشرات ملخ مانند باید در  محیطی بدون خفاش  زندگی کنند و از حشرات ریزتر آزاد تغذیه کنند (در صورتی که هنوز وجود داشته باشند)»

به این ترتیب، تیم محققان پیشنهاد می‌کند در  نقاط شمالی هند و تبت  که برای خفاش‌ها بسیار سرد است، به دنبال این حشره بگردیم.

حجم ویدیو: 1.74M | مدت زمان ویدیو: 00:00:08 | دانلود ویدیو
منبع: دیجیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها