نتایج یک مطالعه نشان داد:

نیمی از والدین از مضرات نمایشگرها برای چشم کودکان بی‌اطلاع هستند

محققان دانشگاه "میشیگان" در مطالعه اخیرشان بر اساس داده‌های یک نظرسنجی جدید اظهار کردند، نیمی از والدین نسبت به اینکه تا چه حد تماشای صفحه نمایش می‌تواند به بینایی فرزندانشان آسیب برساند، بی‌اطلاع هستند.

نیمی از والدین از مضرات نمایشگرها برای چشم کودکان بی‌اطلاع هستند

به نقل از اس اف، محققان دانشگاه میشیگان اظهار کردند والدین نباید اقدامات ساده‌ای مانند استفاده از عینک‌های مسدود کننده نور آبی و وادار کردن فرزندانشان به بازی بیشتر در فضای باز برای محافظت از بینایی کودکان را نادیده بگیرند. مطالعات نشان می‌دهد گذراندن ساعت‌های طولانی برای کار با گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های دیجیتال و زمان کمتری در خارج از منزل برای کودکان مضر است.

"سارا کلارک"(Sarah Clark) مدیر این نظرسنجی گفت: بسیاری از والدین ممکن است از مشکلات سلامتی کوتاه‌مدت و بلندمدت مرتبط با گذراندن زمان بیش از حد کودکان با صفحه نمایش و تاثیر آن بر چشم‌های کودکان آگاه نباشند. یافته‌های ما نشان می‌دهد که برخی از والدین ممکن است تصور نادرستی از فعالیت‌هایی که بر سلامت چشم و بینایی فرزندشان تأثیر می‌گذارد، داشته باشند و ندانند چگونه این خطرات را به حداقل برسانند.

شیوع بیماری همه‌گیر کرونا بدترین عامل برای بینایی بوده است

نیمی از والدین از مضرات نمایشگرها برای چشم کودکان بی‌اطلاع هستند

مطالعات نشان می‌دهد در طول همه‌گیری، میلیون‌ها دانش‌آموز مجبور شدند به یادگیری از راه دور روی بیاورند و به همین دلیل زمان استفاده از صفحه نمایش در میان دانش‌آموزان در میان تمام گروه‌های سنی افزایش یافته است. به نظر می‌رسد این پدیده همچنین باعث افزایش بدتر شدن وضعیت بینایی کودکان شده است.

چشم پزشکان نسبت به همه‌گیری نزدیک‌بینی در سراسر جهان هشدار داده‌اند. این امر می‌تواند به مشکلات چشمی جدی‌تری در آینده منجر شود. این وضعیت در کودکان طی ۳۰ سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است. مطالعات نشان می‌دهد که گذراندن زمان بیشتر در فضای باز از ضعف بینایی محافظت می‌کند.

کلارک افزود: والدین باید بگذراند کودکان حداقل یک تا دو ساعت در روز، وقت خود را در فضای باز بگذرانند زیرا قرار گرفتن در معرض نور طبیعی به رشد چشم کمک می‌کند. والدین باید قوانین خانواده(family rules) را اجرا کنند تا اطمینان حاصل شود که کودکان در طول روز یک دوره زمانی طولانی را بدون خیره شدن به نمایشگر سپری خواهند کرد. این به ویژه در طول ماه‌های فصل تابستان که کودکان مدرسه نمی‌روند بسیار مهم است.

برخی تحقیقات همچنین خیره شدن به دستگاه‌های دیجیتال از نزدیک مانند خواندن یا استفاده از تبلت را نیز با نزدیک بینی مرتبط می‌دانند.

دکتر "اولیویا کیلین"(Olivia Killeen) از دیگر محققان این مطالعه گفت: بهتر است در مورد خطرات نزدیک بینی برای کودکان بیشتر فکر کنیم، زیرا کودکان مبتلا به این مشکل اغلب به مرور مشکل‌شان بدتر می‌شود. سن شروع نزدیک‌بینی، مهم‌ترین عامل پیش‌بینی کننده نزدیک‌بینی شدید در مراحل بعدی زندگی است.

محققان دریافتند از هر پنچ والد تنها دو والد برای کودکان خود از عینک محافظ استفاده می‌کنند. عینک‌های محافظ آسیب اشعه فرا بنفش را کاهش می‌دهند، که این نیز می‌تواند به کاهش بروز مشکلات چشمی در سنین بالاتر کمک کند.

کلارک در ادامه افزود: در حالی که والدین نسبت به پوست فرزندانشان حساس‌اند و می‌گویند آنها باید کرم ضد آفتاب استفاده کنند اما ممکن است به محافظت از چشمان آنها در برابر آفتاب فکر نکنند. برخی از والدین ممکن است هنوز از توصیه‌های نسل های گذشته در مورد محافظت از چشم‌های کودکان پیروی کنند اما باید گفت مطالعه در نور ضعیف یا نشستن در فاصله‌ای نزدیک به تلویزیون می‌تواند باعث خستگی یا فشار به چشم شود، اما هیچ آسیب دائمی یا مشکلات چشمی طولانی مدت ایجاد نمی‌کند.

کارشناسان توصیه می‌کنند که کودکان حداقل یک ساعت قبل از خواب نباید از ابزارهای دیجیتال دارای نور آبی استفاده کنند.

کلارک در پایان گفت: کودکان باید حداقل هر دو سال یک بار آزمایش بینایی انجام دهند تا مطمئن شوند که چشم‌های آنها سالم هستند. مهم است که مشکلات بینایی را در اسرع وقت شناسایی و درمان کنید، زیرا مشکلات تشخیص داده نشده می‌تواند به بیماری‌های جدی چشمی در آینده از جمله از دست دادن دائمی بینایی منجر شود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها