قرنطینه زنبورها

فناوری مورد استفاده برای ساخت واکسن کووید-۱۹ ممکن است به مبارزه با یک آفت کشنده زنبور عسل نیز کمک کند.

قرنطینه زنبورها

به نقل از بلومبرگ، شرکت بیوساینس گرین لایت (GreenLight) در حال توسعه یک شیره مبتنی بر RNA برای حمله به کنه‌های واروآ، انگلی است که خود را به زنبورهای عسل می‌چسباند و در حین گسترش بیماری‌ها از آنها تغذیه می‌کند.

مارک سینگلتون، مدیر ارشد بازرگانی و مدیر کل بهداشت گیاهی این شرکت مستقر در بوستون گفت: RNA به‌عنوان یک سوئیچ خاموش عمل می‌کند که با تداخل در تولید مثل کنه‌ها، توانایی آنها را برای تخمگذاری فرزندانی که به زنبورها متصل می‌شوند مختل خواهد کرد.

به گفته سینگلتون، بازخوردها نشان می‌دهد، در کندوهایی که از این درمان استفاده شد، کندوها سالم‌تر هستند و نرخ بقای بالاتری دارند.

تصور می‌شود که کنه‌های واروآ یکی از دلایل نرخ بالای مرگ‌ومیر هستند که در بین زنبورهای عسل بسیار رایج شده است.

مرگ‌ومیر فاجعه بار زنبورها در کانادا در سال جاری باعث شد که کندوهای تجاری بسیار اندکی برای گرده افشانی محصولات زغال اخته باقی بمانند که نشانه نگران‌کننده‌ای از ورود بحران زنبورها به مرحله جدیدی است حتی استرالیا، صادرکننده بزرگ زنبور عسل و تولید کننده عسل، پس از کشف کنه در پرجمعیت‌ترین ایالت این کشور، قرنطینه زنبورها را اعمال کرد.

شرکت مدرنا و فایزر از فناوری آزمایشی RNA پیام‌رسان برای توسعه واکسن‌های کووید- ۱۹ استفاده کردند که به بدن دستور می‌دهد، پروتئین اسپایک را که کرونا از آن برای ورود به سلول‌ها استفاده می‌کند بسازد و به نوبه خود تولید آنتی‌بادی‌ها را تحریک می‌کند.

شرکت مذکور، فناوری RNA را از بایر در سال ۲۰۲۰ به دست آورد و این اولین مورد RNA است که مستقیما کنه‌ها را هدف قرار می‌دهد.

سینگلتون افزود: RNA برخلاف گزینه‌های شیمیایی که برای کنترل کنه‌ها وجود دارد، طبیعی است و بدون اینکه آسیبی به زنبورها وارد کند، تجزیه می‌شود. این محصول در سوراخ‌هایی قرار می‌گیرد که زنبورداران در کندو تعبیه می‌کنند سپس زنبورها بقیه کار  را انجام می‌دهند و در نهایت آن را به مکان تولید مثل کنه‌ها تحویل می‌دهند.

این شرکت قصد دارد تا پایان سال محصول خود را برای تایید به آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات‌متحده ارائه کند و در صورت تایید، تا سال ۲۰۲۴ به صورت تجاری در دسترس خواهد بود.

سینگلتون خاطرنشان کرد: بدون زنبورها، ۳۰ درصد غذای جهان و بیشتر غذاهای باکیفیتی که قرار است بخوریم از بین می‌روند. این کنه‌های واروآ به خودی خود از بین نمی‌روند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها