کشف فسیل ۳۰ میلیون ساله

جهانی کوچک زیستی متشکل از یک گونه گیاهی جدید، یک زنبور بی‌عسل و لارو یک حشره اخیرا در کهربایی به قدمت ۳۰ میلیون سال پیدا شده‌ است.

کشف فسیل ۳۰ میلیون ساله
مجموعه این موجودات از وجود اکوسیستمی از تعاملات جانداران خبر می‌دهد که احتمالا روی یکدیگر تاثیر می‌گذاشتند. این قدیمی‌ترین فسیل مربوط به سرده گیاهان Plukenetia و اولین نمونه آن‌ها در جزیره هیسپانیولا در دریای کارائیب است.
«جورج پوینار جونیور»، حشره‌شناس دانشگاه ایالتی اروگان می‌گوید: «فسیل گل‌هایی از این خانواده به شدت نادرند. قبلا فقط یک فسیل از آن‌ها را در سنگ‌های رسوبی تنسی پیدا کرده بودم.» این فسیل جدید از کوهستانی در جمهوری دومینیکن به دست آمده و اختلاف‌نظر‌هایی درباره قدمت آن وجود دارد.
عده‌ای می‌گویند وجود برخی از جانداران تک‌سلولی موسوم به روزن‌داران نشان می‌دهد که این کهربا حدود ۲۰ تا ۱۵ میلیون سال پیش شکل گرفته است.
عده دیگری باور دارند که به خاطر وجود کوکولیت ، سن این کهربا به ۴۵ تا ۳۰ میلیون سال می‌رسد. کوکولیت به صفحات کلسیم کربنات گفته می‌شود که توسط فیتوپلانکتون‌های تک‌سلولی به وجود می‌آیند. خود پوینار   باور دارد که عمر این فسیل ۳۰ میلیون سال است.
8276866_198
این فسیل نه فقط دربرگیرنده یک گونه گیاهی جدید، بلکه نمایانگر یک جهان کوچک زیستی است. اعضای مدرن‌تر سرده فرفیون‌ها که با Plukenetia نسبت دارند، از طریق زنبور‌های بی‌عسل گرده‌افشانی می‌کنند؛ بنابراین احتمالش وجود دارد که این زنبور هم نقش مشابهی را ایفا کرده باشد.
خود این زنبور که اولین بار در سال ۲۰۲۰ توسط پوینار کشف شد، Hambletonia dominicana نام گرفت. این زنبور گونه‌ای از زنبور‌های بی‌عسل انگل‌واره است که در کنار تخم یا لارو حشرات کوچک‌تر تولید مثل می‌کند و غذای فرزندان خود را از آن‌ها به دست می‌آورد.
پوینار با تصویربرداری‌های باکیفیت توانسته لارو یک پشه تورمی کوچک را در میان دانه‌های در حال رشد این گل پیدا کند. البته نقشه زنبور Hambletonia dominicana در نهایت به خاطر ترشح کهربا و به دام افتادن این سه ارگانیزم ناکام ماند تا ما حالا بعد از میلیون‌ها سال بتوانیم آن‌ها را بررسی کنیم.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها