کشف فسیل ۱۶۰ میلیون ساله یک حشره‌ عجیب

فسیل‌های حشره‌های آبزی ۱۶۰ میلیون ساله کشف شده در چین نشان می‌دهند که این حشرات تعدادی از تخم‌های خود را روی پای خود حمل می‌کردند که اولین نمونه از حشرات هستند که از فرزندان خود تا زمان بیرون آمدن از تخم محافظت می‌کردند.

کشف فسیل ۱۶۰ میلیون ساله یک حشره‌ عجیب

به گزارش دیلی‌میل، فسیل یک حشره آبزی باستانی که ۱۶۰ میلیون سال پیش می‌زیسته، نشان می‌دهد که این حشره کوچک، خوشه‌هایی از تخم‌های خود را روی پاهای خود حمل می‌کرده است.

کشف این حشره حامل تخم‌های خود، ضمن اینکه منحصر به ‌فرد است، باستانی‌ترین نمونه از مراقبت از نوزادان را در حشرات نشان می‌دهد، در حالی که ۳۸ میلیون سال قدیمی‌تر از شواهد قبلی است.

مراقبت از تخم‌ها و نوزادان به وضعیتی اطلاق می‌شود که والدین از تخم‌های خود قبل از جوجه‌ریزی محافظت می‌کنند و پس از تخم‌گذاری نیز آنها را ترک نمی‌کنند.

این فسیل‌ها در نهشته‌ها و رسوبات سنگی در نزدیکی روستای "دائوهوگو" در شمال شرقی چین کشف شدند و مشخص شد ۳۰ نمونه از آنها ماده هستند و تخم‌های آویزان از پای وسط این حشره سه‌پا مشاهده شد.

این تخم‌ها به پای میانی حشره متصل می‌شده‌اند و در حین حرکت حشره، تکان می‌خوردند که باعث می‌شده اکسیژن از میان تخم‌ها برای رشد فرزندان جریان یابد.

تنها حدود یک درصد از گونه‌های حشرات این مراقبت والدینی را نشان می‌دهند، مانند گوش‌خیزک که از تخم‌هایش در برابر هاگ‌های کپک مضر مراقبت می‌کند.

کشف فسیل 160 میلیون ساله حشره‌ای که از فرزندانش مراقبت می‌کرد

اکنون مشخص شده که این حشره که ۱۶۰ میلیون سال پیش می‌زیسته است، فرزندان خود را تا زمانی که از تخم بیرون بیایند، روی پشت خود حمل می‌کرده است.

این فسیل‌های تازه کشف‌شده به خوبی جزئیات شکم، پاها و ناحیه‌ای که تخم‌ها از آن آویزان بودند را نشان می‌دهند.

با توجه به بررسی این فسیل‌ها، تخم‌ها به صورت متراکم در شش ردیف قرار گرفته‌اند که در هر ردیف حداکثر هفت تخم وجود دارد.

این تخم‌ها که ضخامت آن‌ها حدود ۰.۰۴ تا ۰.۰۵ اینچ است، به شاخک‌های کوتاهی متصل می‌شدند که از پای حشره بالغ که تنها حدود ۰.۵ اینچ طول دارد، بیرون زده است.

در این مطالعه آمده است که پای سمت راست این حشره که آزاد بوده، ممکن است برای حفظ تعادل هنگام شنا و تغذیه استفاده می‌شده است و از آنجایی که تخم‌ها بزرگ بوده‌اند، حمل و حرکت دادن آنها در آب به گردش اکسیژن به داخل لارو کمک می‌کرده است.

محققان این مطالعه می‌گویند: بر اساس دانش ما، حمل خوشه‌ای از تخم‌ها بر روی یک پا، یک استراتژی منحصربه‌فرد در میان حشرات است، اما در بندپایان آبزی یعنی سخت‌پوستان، غیرعادی نیست. یافته‌های ما شواهد رفتار قطعی تولید مثل در حشرات را تقریباً ۳۸ میلیون سال به عقب می‌راند که برای درک تکامل و اهمیت تطبیقی ​​مراقبت از نوزادان در حشرات مفید است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها