مقایسه عکس تلسکوپ فضایی ۱۶ میلیارد دلاری در مقابل عکس دوربین آماتوری ۵۰۰ دلاری

یک عکاس به مام اندرو مک کارتی با استفاده از یک تلسکوپ ۵۰۰ دلاری، عکس معروف “ستون‌های آفرینش” ناسا از سحابی عقاب Eagle Nebula را بازسازی کرد.

مقایسه عکس تلسکوپ فضایی ۱۶ میلیارد دلاری در مقابل عکس دوربین آماتوری ۵۰۰ دلاری

تصویر نمادین اصلی که توسط تلسکوپ هابل گرفته شده، منطقه ستاره‌زایی فعالی را نشان می‌دهد که دارای مارپیچ‌های طویلی از غبار و گاز کیهانی در قلب سحابی عقاب است که با نام M۱۶ شناخته می‌شود.

اولین بار در سال ۱۹۹۵ توسط ناسا از این منطقه عکس گرفته شد و تأثیر فرهنگی زیادی داشت و این تصویر روی همه چیز از “تی شرت گرفته تا لیوان قهوه” استفاده شد.

ستون‌های خلقت: مقایسه عکس تلسکوپ فضایی ۱۶ میلیارد دلاری در مقابل عکس دوربین آماتوری ۵۰۰ دلاری

مک کارتی تصمیم گرفت عکسی از ستون‌های آفرینش از حیاط خلوت خود در آریزونا با تلسکوپ نیوتنی ۱۲ اینچی و دوربین تک رنگ و با استفاده از فیلتر‌ بگیرد.

«من سالی چند بار دوربینم را سمت ستون‌های آفرینش می‌گیرم.«

«من از نرم‌افزار ویژه‌ای برای حذف تمام ستاره‌های تصویر استفاده کردم، بنابراین این منظره بدون مانع واقعاً ساختار‌های عظیم گاز و غبار درون سحابی عقاب را نشان می‌دهد.»

«این تصویر طی چندین ساعت در چندین شب گرفته شد، در حالی که تلسکوپ من با استفاده از یک پایه ردیاب پیچیده که اثرات چرخش زمین را تعدیل می‌کرد، در راستای مناسب قرار می‌گرفت.»

مک کارتی این تصویر را در Reddit پست کرد و تقریباً ۱۰ هزار رأی مثبت دریافت کرد.

ستون‌های خلقت: مقایسه عکس تلسکوپ فضایی ۱۶ میلیارد دلاری در مقابل عکس دوربین آماتوری ۵۰۰ دلاری

او معتقد است که بین تلسکوپ‌های بسیار گران‌قیمت حمایت‌شده توسط دولت و ستاره‌نگاران آماتوری که از حیاط خانه‌شان عکس می‌گیرند، فاصله زیادی وجود ندارد. با این حال، مک کارتی می‌گوید که بزرگترین مانع برای آماتور‌ها جو زمین است.

لایه جو زمین تعداد زیادی فوتون را مسدود می‌کند و بقیه را منحرف می‌کند. هابل، جیمز وب، اسپیتزر و غیره، همگی از این مزیت‌ برخوردارند که می‌توانند بدون مزاحمت جو زمین عکس بگیرند.

مک کارتی با این حال فکر می‌کند که علیرغم این محدودیت باز می‌توان با وسایل آماتوری و در حیاط خلوت خانه هم عکس‌های زیبایی گرفت.

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • سلام عزیزم
    0

    خدای بیکران آسمانها و زمین سبحان اله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها