واکنش تند چین به اظهارات رئیس ناسا/| ماه را به تصرف خود درنمی‌آوریم

چین امروز (دوشنبه) هشدار رئیس ناسا مبنی بر اینکه این کشور شرق آسیا ممکن است ماه را به‌عنوان بخشی از یک برنامه نظامی به کنترل خود درآورد، غیرمسئولانه خواند و رد کرد.

واکنش تند چین به اظهارات رئیس ناسا/| ماه را به تصرف خود درنمی‌آوریم

چین می‌گوید، همیشه خواستار ایجاد جامعه‌ای از ملل در فضا بوده است.

این کشور در دهه گذشته سرعت برنامه فضایی خود را افزایش داده و اکتشاف ماه مورد توجه قرار گرفته است.

چین اولین فرود بدون خدمه ماه خود را در سال ۲۰۱۳ انجام داد و انتظار دارد موشک‌هایی با قدرت کافی برای فرستادن فضانوردان به ماه در اواخر این دهه پرتاب کند.

بیل نلسون، مدیر ناسا در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی بیلد که روز شنبه منتشر شد، گفته بود: «ما باید بسیار نگران باشیم که چین روی ماه فرود می‌آید. آنها بعدا خواهند گفت که ماه الان مال ماست و شما بیرون بمانید.»

رئیس آژانس فضایی آمریکا مدعی شد که برنامه فضایی چین یک برنامه نظامی است و آنها ایده‌ها و فناوری را از دیگران دزدیده‌اند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ اظهار داشت: «این نخستین بار نیست که رئیس ناسا حقایق را نادیده می‌گیرد و در مورد چین غیرمسئولانه صحبت می‌کند. طرف آمریکایی به‌طور مداوم یک کمپین بدنامی علیه تلاش‌های عادی و منطقی چین در فضا ایجاد کرده است و چین قاطعانه با چنین اظهارات غیرمسئولانه مخالفت می‌کند.»

او گفت که چین همیشه ساختن آینده‌ای مشترک برای بشریت در فضا را تبلیغ و با هرگونه مسابقه تسلیحاتی در فضا مخالفت کرده است.

ناسا، تحت برنامه آرتمیس خود، قصد دارد در سال ۲۰۲۴ یک ماموریت خدمه به مدار ماه بفرستد و تا سال ۲۰۲۵ یک فرود خدمه در نزدیکی قطب جنوبی ماه انجام دهد.

چین نیز در حال برنامه‌ریزی برای ماموریت‌های بدون سرنشین به قطب جنوب ماه در این دهه است.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها