پاک‌ سازی زباله‌ های فضایی به کمک طوفان‌های خورشیدی

طوفان‌ های خورشیدی علی زغم تأثیر زیان‌باری که بر شبکه‌ های ارتباطی در کره زمین می‌گذارد سبب پاک‌ سازی حجم انبوه زباله‌های فضایی می‌شود.

پاک‌ سازی زباله‌ های فضایی به کمک طوفان‌های خورشیدی

 ماهواره‌هایی که در مدار زمین قرار می‌گیرند تحت فشار اتمسفر هستند و از همین رو حرکت فضاپیما به‌تدریج کند شده و احتمال سقوط آن به درون سیاره آبی وجود دارد. طبق بررسی‌های صورت گرفته در چند سال اخیر به دلیل افزایش تعداد و شدت طوفان‌های خورشیدی ماهواره‌های بیشتری از مدار زمین خارج می‌شود.
بر اساس گزارش اعلام شده از سوی ناسا؛ شروع چرخه جدیدی از طوفان‌های خورشیدی تا ۱۰ برابر، احتمال سقوط ماهواره‌ها را افزایش داده است. در شش سال گذشته ماهواره‌های موجود در مدار زمین به طور متوسط ۲.۵ کیلومتر از مدار خود منحرف می‌شدند.

به طور دقیق شدت طوفان‌های خورشیدی از پاییز سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است و همین موضوع باعث شده نگرانی‌های زیادی در مورد ادامه فعالیت‌های تحقیقاتی در فضا و همچنین ایجاد اختلال در شبکه‌های ارتباطی مورد استفاده انسان‌ها به وجود آید.
یکی از مهندسان ارشد ناسا در خصوص تغییرات ایجاد شده در چرخه‌های خورشیدی گفت: انسان‌ها هنوز اطلاعات زیادی از تأثیرگذاری طوفان‌های خورشیدی بر لایه‌های بالایی جو در اختیار ندارند و همین آگاهی نداشتن باعث شده حوزه‌های مختلفی از فعالیت بشر در محدوده خطر قرار گیرد.

در زمان وقوع طوفان‌های خورشیدی حرکت ماهواره‌ها همانند حرکت انسان‌ها در جهت مخالف باد است و از همین رو سرعت ماهواره به تدریج کاهش یافته و این روند تا زمان غرق شدن کامل ادامه می‌یابد. طوفان‌های خورشیدی بیشترین تأثیر را بر ماهواره‌هایی که در ارتفاع بیش از ۴۰۰ کیلومتری سطح زمین هستند می‌گذارد و این به آن معناست که ایستگاه بین‌المللی فضایی نیز به شدت در معرض آسیب قرار دارد.
از طرفی برخی از دانشمندان معتقدند طوفان‌های خورشیدی علی رغم خطرات زیادی که برای ادامه سرویس‌رسانی ماشین‌های فضایی و شبکه‌های ارتباطی ایجاد می‌کند می‌تواند سبب پاک شدن زباله‌های فضایی از اطراف کره زمین شود.

در واقع منحرف شدن ماهواره‌هایی که سال‌هاست اطلاعاتی را به زمین ارسال نمی‌کنند خالی از لطف نیست و میزان خطر این ماشین‌های از کارافتاده را برای ساکنان زمین کاهش می‌دهد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها