ناسا حراج خاک ماه و چند سوسک‌ به قیمت ۴۰۰ هزار دلار را متوقف کرد

سازمان فضایی آمریکا، ناسا از حراجی «آر.آر» مستقر در بوستون خواست تا فروش خاک و گرد و غبار جمع‌آوری شده از ماه در مأموریت «آپولو ۱۱» در سال ۱۹۶۹ را که طی آزمایشی به سوسک‌ها خورانده شده بودند، متوقف کند.

ناسا حراج خاک ماه و چند سوسک‌ به قیمت ۴۰۰ هزار دلار را متوقف کرد

این آزمایش به این دلیل انجام شده بود تا مشخص کند که آیا خاک ماه حاوی عوامل بیماری‌زای تهدیدکننده زندگی زمینی است یا خیر.

وکیل ناسا در نامه‌ای به حراجی «آر.آر» اعلام کرد که گرد و غبار جمع‌آوری شده از ماه و سوسک‌ها هنوز متعلق به دولت فدرال هستند.

حراجی «آر.آر» روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بر اساس پیش‌بینی‌ها مواد حاصل از این آزمایش، شامل یک ویال با حدود ۴۰ میلی‌گرم خاک ماه و سه لاشه سوسک، دست‌کم ۴۰۰ هزار دلار فروخته شوند اما این موارد از حراجی بیرون کشیده شدند.

ناسا در نامه خود در ۱۵ ژوئن اعلام کرده است که همه نمونه‌های مأموریت «آپولو ۱۱»، متعلق به این سازمان فضایی هستند و هیچ شخص، دانشگاه یا نهاد دیگری تا به حال اجازه نگهداری از آن‌ها را پس از تجزیه و تحلیل، تخریب یا بهره‌برداری‌های دیگر برای هر منظوری، به ویژه برای فروش یا نمایش فردی نداشته است.

از همین رو ناسا از حراجی «آر.آر» خواسته است: «با توقف فوری فرایند مناقصه، فروش هیچ‌یک از اقلام حاوی آزمایش خاک ماه در مأموریت آپولو ‌۱۱ (سوسک‌ها، اسلایدها و نمونه‌های آزمایش پس از تخریب) را تسهیل نکنید.»

وکیل ناسا در نامه دیگر خود در ۲۲ ژوئن از حراجی «آر.آر» خواست تا با مالک فعلی این مواد برای بازگرداندن آن‌ها به دولت فدرال همکاری کند.

در ماموریت آپولو ۱۱ بیش از ۲۱.۳ کیلوگرم خاک ماه به زمین آورده شد که بخشی از آن‌ها به حشرات، ماهی‌ها و دیگر موجودات کوچک خورانده شد تا مشخص شود که آیا این گرد و غبارها برای موجودات زنده، کشنده هستند یا خیر.

سوسک‌هایی که از خاک ماه تغذیه کرده بودند به دانشگاه مینه‌سوتا برده شدند و ماریون بروکس، حشره‌شناس آن‌ها را تشریح و مطالعه کرد.

بروکس در اکتبر ۱۹۶۹ به روزنامه «مینیاپولیس تریبون» گفت: «من هیچ مدرکی که نشان دهد که این مواد عفونی هستند، پیدا نکردم.» بر اساس گزارش این روزنامه، این حشره‌شناس هیچ مدرکی مبنی بر سمی بودن مواد ماه یا ایجاد هرگونه اثرات بد دیگری توسط آن‌ها روی حشرات پیدا نکرد. ماریون بروکس در سال ۲۰۰۷ درگذشت.

در هر حال خاک‌ها و سوسک‌ها هرگز به ناسا بازگردانده نشدند و در خانه بروکس به نمایش درآمدند. اما دختر بروکس آن‌ها را در سال ۲۰۱۰ فروخت و اینک دوباره توسط فردی که حراجی «آر.آر» نامش را فاش نکرده است به حراج گذاشته شده‌اند.

مارک زید، وکیل حراجی «آر.آر» گفت: «غیر معمول نیست که شخص ثالثی برای چیزی که به حراج گذاشته شده است، ادعای مالکیت کند.»

به گفته وکیل حراجی «آر.آر»، ناسا در یکی از نامه‌های خود اذعان کرده که از حراج پیشین اقلام مربوط به آزمایش سوسک‌ها اطلاعی نداشته است.

زید با بیان اینکه ناسا سابقه پیگیری موارد مرتبط با برنامه‌های فضایی اولیه را دارد، گفت: «ما پیشتر هم با ناسا کار کرده‌ایم و همیشه با دولت آمریکا در مواردی که ادعایی را مطرح کرده‌ است، همکاری کرده‌ایم.»

او در هر حال گفت که حراجی «آر.آر» می‌خواهد درست و قانونی عمل کند. زید گفت که حراجی «آر.آر» در حال حاضر این مواد را نگه داشته است اما در نهایت، تصمیم برعهده فروشنده و مالک فعلی است که با ناسا همکاری کند.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها