نتایج پژوهش؛ آلاینده‌های شیمیایی، تعداد اسپرم مردان را کاهش داده است

دانشمندان می‌گویند تحقیقات روی ادرار مردان نشان می‌دهد که افزایش قابل توجه میزان آلاینده‌های شیمیایی یکی از دلایل اصلی کاهش تعداد اسپرم در مردان به شمار می‌رود.

نتایج پژوهش؛ آلاینده‌های شیمیایی، تعداد اسپرم مردان را کاهش داده است

تازه‌ترین پژوهش در خصوص مولفه‌های اثرگذار بر کاهش تعداد اسپرم مردان در مجله این‌وایرومنت اینترنشنال منتشر شده است. این تحقیق در بررسی نمونه‌های ادرار نزدیک به ۱۰۰ مرد داوطلب متوجه شده که مختل‌کننده‌های غدد درون ریز مردان به سطح هشدار‌ رسیده است. مشکلی که قدرت باروری در انسان را کاهش می‌دهد. 

در بررسی این نمونه‌ها مشخص شده که آلاینده‌هایی از مواد شیمیایی مانند بیسفنول‌ها و دیوکسین‌ها که کیفیت اسپرم را تحت تاثیر قرار می‌دهند تا ۱۰۰ برابر بیشتر از میزان عادی مشاهده شده است. نویسندگان این مقاله می‌گویند وجود این کوکتل‌های مواد شیمیایی بر سلامت باروری مردان اثر منفی قابل توجهی می‌گذارد. 

این مطالعه روی نمونه ادرار ۹۸ مرد دانمارکی بین سنین ۱۸ تا ۳۰ سال صورت گرفته است. علاوه بر این، از داده‌های موجود در آژانس استانداردهای غذایی اروپا EFSA نیز برای تخمین  میزان احتمالی ۲۰ ماده شیمیایی دیگر نیز استفاده شده است. 

نویسندگان این مقاله به رهبری پروفسور آندریاس کورتنکمپ از دانشگاه برونل لندن می‌گویند از میزان قابل توجه این ترکیب‌های شیمیایی در نمونه‌ها تعجب کرده‌اند. آنها همچنین از میزان بیسفنول BPA در نمونه‌های مورد آزمایش شگفت‌زده شده‌اند. ماده‌ای که یک خطر کاملا جدی برای سلامت اسپرم به شمار می‌رود. 

با این حال محققان اذعان دارند که پژوهش آنها همراه با محدودیت‌هایی نیز بوده است. به عنوان مثال داده‌های استفاده شده از آژانس استانداردهای غذایی اروپا، مربوط به سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ است و ممکن است در نمونه‌های جدیدتر میزان مواد شیمیایی نیز افزایش یافته باشد. یکی دیگر از ابهامات این است که آیا زنان در سنین باروری به اندازه مردان مورد مطالعه در معرض مواد شیمیایی قرار دارند یا خیر.

با این حال محققان تاکید کردند که تحقیقات آنها ممکن است خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض این ترکیب‌های شیمیایی خطرناک برای اسپرم را دست کم بگیرد، چرا که انبوهی از این مواد شیمیایی می‌توانند بر اسپرم اثر بگذارند اما همه آنها در این پژوهش مورد بررسی قرار نگرفته‌اند. 

کاهش تعداد اسپرم

کمیت و کیفیت اسپرم در دهه‌های اخیر در کشورهای غربی به طور چشمگیری کاهش یافته است، به طوری که تحقیقات نشان می‌دهد تعداد اسپرم‌ها در بدن مردان در فاصله ۴۰ سال بیش از نصف شده است. در همین حال، سایر اختلالات سلامت باروری مانند بیضه‌های غیر نزولی و سرطان بیضه در حال افزایش است.

دانشمندان در سراسر جهان طیف وسیعی از علل احتمالی دیگر را در پس کاهش تعداد اسپرم در نظر گرفته‌اند، از آن جمله می‌توان به عوامل سبک زندگی، مصرف دخانیات و آلودگی هوا اشاره کرد. 

این مطالعه هرچند نگرانی‌ها در خصوص سلامت اسپرم‌ها را افزایش می‌دهد اما در عین حال باعث خواهد شد تا مطالعات بیشتری در جوامع مختلف در این خصوص صورت گیرد تا احتمالا تلاش‌های گسترده‌تری برای جلوگیری از تهدیدهای بالقوه‌ای که سلامت اسپرم‌ها را تهدید می‌کند، صورت پذیرد.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها