شیر نوشیدن روزانه احتمال ابتلا به سرطان پروستات را در مردان به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد

کارشناسان در یک پژوهش جدید دریافته‌اند که مصرف بیش از حد شیر می تواند سبب بروز سرطان پروستات در مردان شود.

شیر نوشیدن روزانه احتمال ابتلا به سرطان پروستات را در مردان به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد

یک تحقیق کانادایی که در مجله پزشکی پروستات به چاپ رسیده حاکیست؛ مردانی که روزانه چهار لیوان 200 میلی لیتری شیر می نوشند، دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، شیر حاوی هورمون‌های گاوی شامل فاکتور رشد 1 شبه انسولینی است که رشد را تقویت می‌کند و در نتیجه سبب تشدید احتمال بروز سرطان پروستات و یا حتی به میزان کمتری سبب بروز سرطان تخمدان می شود.

محققان دانشگاه کالج لندن خاطرنشان کردند که هزاران سال پیش، مردم اروپا از خوردن شیر پرهیز می‌کردند؛ چون سبب بروز دردهای شکمی و بهم خوردگی معده آنها می‌شد. علت این تاثیرات فقدان ژن تولید کننده آنزیم لاکتوز در اروپایی ها بود. این هورمون قند شیر را که لاکتوز نام دارد، تجزیه می کند.

از سوی دیگر، اخیرا محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در یک پژوهش جدید تاکید کردند: بسیاری از مطالعات نشان داده است بین مصرف زیاد از حد شیر و بروز سرطان کشنده پروستات ارتباط وجود دارد و این تحقیق یافته‌های قبلی را نیز مورد تایید قرار داده است.

بر اساس این گزارش، سرطان پروستات نوعی بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم از بافت‌های پروستات منشا می‌گیرند و به طور نامنظم و فزاینده‌ای تکثیر شده و منجر به افزایش حجم در هر یک از اجزای سلولی غده پروستات می‌شوند.

سرطان پروستات دومین سرطان شایع بعد از سرطان ریه در بین مردان است. به گفته متخصصان علائم هشدار دهنده سرطان پروستات عبارت از ادرار پی درپی یا دشواری در ادرار کردن، جاری شدن ضعیف ادرار، عدم توانایی در ادرار، بی‌اختیاری ادراری، جریان منقطع و ضعف ادرار، وجود خون در ادرار، احساس درد مداوم در قسمت پائین کمر، سوزش و ناتوانی جنسی هستند. علت دقیق بروز این سرطان مشخص نیست اما زمینه ژنتیکی، عوامل هورمونی و رژیم غذایی خطر بروز سرطان را افزایش می دهند.

مصرف سبزیجات یا رنگدانه‌های سبز و زرد اثر حفاظتی در برابر بروز سرطان پروستات دارد. بعلاوه عوامل شیمیایی سرطان‌زا و عوامل شغلی و محیطی خطر ابتلا به این سرطان را تشدید می‌کنند.

سرطان پروستات اغلب در افراد سالمند دیده می‌شود و افراد زیر 50 سال به ندرت به آن مبتلا می‌شوند. مردان بالای 60 سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند و باید بیشتر متوجه علائم هشدار دهنده این بیمار باشند

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها