توالت جدیدی که زباله‌ های انسانی را به کود تبدیل می‌کند

توالت معمولی موجود در هر شستشو حدود ۴ تا ۶ لیتر آب مصرف می‌کند. اگر در یک سرویس بهداشتی عمومی ۱۰۰ بار در روز شستشو داده شود، این سیستم توالت نسل بعدی حدود ۱۶۰۰۰۰ لیتر در سال صرفه جویی می‌کند.

توالت جدیدی که زباله‌ های انسانی را به کود تبدیل می‌کند

دانشمندان یک سیستم توالت جدید اختراع کرده‌اند که فضولات انسانی را به برق و کود تبدیل می‌کند و همچنین میزان آب مورد نیاز برای شستشو را تا ۹۰ درصد در مقایسه با سیستم‌های توالت فعلی کاهش می دهد.

توالت بدون مخلوط وکیوم نامیده می‌شود و دارای دو محفظه است که مواد زائد مایع و جامد را از هم جدا می‌کند. با استفاده از فناوری مکش خلاء، مانند آنچه در توالت هواپیماها استفاده می‌شود، مایعات شستشو اکنون تنها ۰.۲ لیتر آب مصرف می‌کنند در حالی که شستشوی جامدات فقط به یک لیتر نیاز دارد.

توالت معمولی موجود در هر شستشو حدود ۴ تا ۶ لیتر آب مصرف می‌کند. اگر در یک سرویس بهداشتی عمومی ۱۰۰ بار در روز شستشو داده شود، این سیستم توالت نسل بعدی حدود ۱۶۰۰۰۰ لیتر در سال صرفه جویی می‌کند.

دانشمندان اکنون به دنبال آزمایشاتی با نصب نمونه‌های اولیه توالت در دو سرویس بهداشتی هستند. اگر همه چیز خوب پیش برود، جهان می‌تواند انتظار داشته باشد که در سه سال آینده توالت جدید را ببیند و حتی روی آن بنشیند.

محققان گفتند: هدف نهایی آنها تنها صرفه جویی در مصرف آب در سیستم جدید توالت نیست، بلکه بازیابی کامل آن است. به طوری که هیچ کدام از منابع هدر نرود.

جداسازی زباله‌های انسانی در منبع و پردازش در محل، هزینه‌های مورد نیاز برای بازیابی منابع را کاهش می‌دهد، زیرا تصفیه زباله‌های مخلوط انرژی بر است و مقرون به صرفه نیست. 

با سیستم توالت ابتکاری خود، می‌توانیم از روش‌های ساده‌تر و ارزان‌تری برای برداشت مواد شیمیایی مفید استفاده کنیم و حتی از زباله‌ها سوخت و انرژی تولید کنیم.

با هدف تبدیل تمام زباله‌ها به منبع، سیستم توالت جدید برای شهرک‌های مسکونی جدید، هتل‌ها، استراحتگاه‌ها و به ویژه جوامعی مفید خواهد بود که متصل به سیستم فاضلاب اصلی و بنابراین نیاز به تاسیسات فاضلاب خود را دارند.

چگونه کار می‌کند؟

توالت بدون مخلوط وکیوم زباله‌های مایع را به یک مرکز پردازش هدایت می‌کند که در آن اجزای مورد استفاده برای کودهایی مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم می‌توانند بازیابی شوند.

در همان زمان، زباله‌های جامد به یک بیوراکتور فرستاده می‌شود تا در آنجا درست شود تا گاز زیستی حاوی متان آزاد شود. متان بی بو است و می‌تواند جایگزین گاز طبیعی مورد استفاده در اجاق گاز برای پخت و پز شود. همچنین اگر برای سوخت نیروگاه‌ها یا پیل‌های سوختی استفاده شود، متان می‌تواند به برق تبدیل شود.

"آب خاکستری" (آب استفاده شده از لباسشویی، دوش و سینک آشپزخانه) را می‌توان بدون نیاز به تصفیه پیچیده فاضلاب به سیستم‌های زهکشی بازگرداند، در حالی که ضایعات غذای باقی مانده را می‌توان به بیوراکتورها فرستاد یا به کمپوست تبدیل کرد و با خاک مخلوط کرد که منجر به بازیابی کامل منابع می‌شود.

منبع: سلام نو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها