رونمایی از باریک ترین عینک

انویدیا با همکاری دانشگاه استنفورد در حال طراحی یک عینک واقعیت مجازی بسیار نازک است که بر محدودیت های عینک های حجیم غلبه می کند.

رونمایی از باریک ترین عینک

یکی از مشکلاتی که کاربران هدست های واقعیت مجازی با آن مواجه هستند شکل و اندازه بزرگ آنهاست. یک جسم بزرگ و سنگین که روی چشم قرار می گیرد و کاربر معمولاً تصور خوبی از ظاهر آن ندارد. انویدیا قصد دارد این مشکل را حل کند.

این شرکت اخیراً با دانشگاه استنفورد همکاری کرد تا یک مقاله تحقیقاتی در مورد مفهوم یک جفت عینک هولوگرافیک واقعیت مجازی بسیار نازک منتشر کند. عمده هدست های واقعیت مجازی امروزی مربوط به ذره بین اپتیک های نمایشگر VR است.

طبق گفته های انویدیا و استنفورد، هدست های معمولی با «لنز تصویر میکرو نمایشگر کوچک» کار می کنند. دستیابی به فناوری نمایشگر VR مستلزم ایجاد فاصله زیاد بین لنز و نمایشگر میکرو است. این باعث افزایش اندازه هدست های امروزی می شود. تاکنون تکنیک های مختلفی برای کاهش فاصله بین لنز و میکرو نمایشگر امتحان شده است، اما هر تکنیک محدودیت هایی داشت. مانند استفاده از لنزهای پنکیک که مسیر نور را از طریق تا شدن کاهش می دهد. لنز‌های پنکیک تنها از تصاویر دو بعدی پشتیبانی می‌کنند. برخی روش‌ها نیز معایبی از جمله خروجی وضوح پایین به همراه داشتند.

اما فناوری جدید محققان انویدیا و استنفورد با روش های قبلی متفاوت است. منظور آنها دو نمایشگر نزدیک چشم هولوگرافیک با ضخامت تنها ۲.۵ میلی متر است که هر کدام یک تصویر دو بعدی یا سه بعدی را به هر چشم نشان می دهند. عینک واقعیت مجازی انویدیا به جای ایجاد شکاف بین لنز و میکرو نمایشگر، از چیزی به نام «مدولاتور نور فضایی» استفاده می کند که یک هولوگرام درست در مقابل چشمان کاربر ایجاد می کند. برای بهبود کیفیت تصویر عینک واقعیت مجازی نازک انویدیا، محققان از “تکنیک های هوش مصنوعی” برای سرعت بخشیدن به محاسبات هولوگرام های تولید شده توسط کامپیوتر استفاده کردند.

به عبارت دیگر کیفیت و اندازه نمایشگر VR را به عنوان یک مشکل محاسباتی در نظر گرفتند و با استفاده از الگوریتمی جدید، اپتیکی را با بالاترین خروجی طراحی کردند. هدست های واقعیت مجازی مدت زیادی است که وجود داشته اند، اما چندان مورد استقبال کاربران قرار نگرفته اند. یکی از دلایل اصلی این امر فرم نامناسب آنهاست. هر چه دانشمندان بیشتر بتوانند با این موضوع مقابله کنند و هدست های واقعیت مجازی را بیشتر شبیه عینک های معمولی کنند، به زندگی واقعی نزدیک تر می شویم.

 

  

منبع: فامینگا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها