تشخیص سریع سرطان تخمدان تنها با یک آزمایش خون

محققان دانشگاه "منچستر" در مطالعه اخیرشان از آزمایش خونی خبر داده‌اند که می‌تواند به پزشکان در تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تر سرطان تخمدان کمک کند.

تشخیص سریع سرطان تخمدان تنها با یک آزمایش خون

به گزارش آی او، محققان دانشگاه منچستر اخیرا اظهار کرده‌اند، پزشکان با کمک یک آزمایش خون ساده می‌توانند سرطان تخمدان را بهتر تشخیص دهند. این مطالعه توسط گروهی از محققان دانشگاه منچستر، دانشگاه بیرمنگام و دانشگاه اکستر انجام شده است. محققان طی این مطالعه به بررسی یک پروتئین در خون به نام "پروتئین اپیدیدیم انسانی ۴"(HE۴) پرداختند.

محققانی که این مطالعه را انجام دادند اظهار کردند با بررسی این پروتئین می‌توان سرطان تخمدان را دقیق‌تر و سریع‌تر از گذشته تشخیص داد و با این کار از انجام برخی آزمایشات و روش‌های تهاجمی مانند معاینه فیزیکی و بیوپسی در زنان جلوگیری به عمل آورند.

نقش یک پروتئین در این سرطان

سرطان تخمدان ششمین سرطان شایع زنان در بریتانیا با حدود ۷۵۰۰ مورد جدید در سال است. تقریبا یک مورد از هر پنج تشخیص جدید(۱۸ درصد) در زنان زیر ۵۰ سال است. در حال حاضر، زنان مشکوک به سرطان تخمدان تحت آزمایش خون قرار می‌گیرند تا سطح پروتئینی به نام CA۱۲۵ را در بدن خود تجزیه و تحلیل کنند. مقدار زیاد این پروتئین می‌تواند نشانه سرطان باشد، اما می‌تواند ناشی از شرایط دیگری مانند قاعدگی، بارداری، فیبروم رحم و اندومتریوز نیز باشد.

از هر ۱۰ زن با افزایش سطح CA۱۲۵ در خون، ۹ نفر که تحت آزمایشات بیشتر قرار می گیرند، سرطان تخمدان ندارند. در همین حال، اگر سطح CA۱۲۵ خیلی پایین باشد، ممکن است برخی از سرطان‌های تخمدان نادیده گرفته شوند. این می‌تواند به تشخیص در زمانی که سرطان پیشرفته‌تر می‌شود، منجر شود.

طی این مطالعه محققان نمونه خون جمع‌آوری شده از ۱۲۲۹ بیمار را در یک دوره ۱۲ ماهه مورد مطالعه قرار دادند. نمونه‌ها به منظور بررسی HE۴ مورد آزمایش قرار گرفتند و سپس در گام بعد محققان دقت تشخیص HE۴ را به تنهایی و در ترکیب با CA۱۲۵ بررسی کردند. محققان این مطالعه به این نتیجه رسیدند که سطوح HE۴، زمانی که در کنار آزمایش CA۱۲۵ فعلی و در یک الگوریتم تجزیه و تحلیل شود، می‌تواند تشخیص سرطان تخمدان را به ویژه در زنان زیر ۵۰ سال بهبود بخشد.

آزمایش‌های فعلی دقیق نیستند

دکتر فانستون، محقق این مطالعه از دانشگاه منچستر گفت: در حالی که نتایج ما نیاز به اعتبارسنجی در نمونه بسیار بزرگ‌تری دارد، این یافته‌ها بسیار امیدوار کننده است زیرا تشخیص سرطان تخمدان در مراحل اولیه بسیار دشوار است، زیرا علائم اغلب غیر اختصاصی از جمله نفخ، درد و احساس سیری سریع پس از غذا خوردن وجود دارد. ما امیدواریم تحقیقات ما بتواند به تغییر در سرعت شناسایی سرطان تخمدان کمک کند. این امر هیجان‌انگیز است زیرا در طول سال‌ها پیشرفت کمی در جهت توسعه روش‌های دقیق‌تر آزمایش سرطان تخمدان برای استفاده در مراقبت‌های اولیه صورت گرفته است.

تشخیص زودهنگام کلیدی است

پروفسور دیوید ویلیامز، محقق این مطالعه گفت: تاثیر بالقوه این تحقیق قابل توجه است. حدود ۲۱ زن در بریتانیا هر روز به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند و ما می‌دانیم که هرچه سرطان زودتر تشخیص داده شود، احتمال موفقیت درمان بیشتر خواهد شد، بنابراین دادن این توانایی خاص به پزشکان عمومی برای تشخیص سریع موارد احتمالی بسیار حیاتی است. این اولین باری است که HE۴ در محیط مراقبت‌های اولیه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، بنابراین دیدن مطالعات در مقیاس بزرگتر برای ارزیابی بیشتر اثربخشی آن به عنوان یک کمک تشخیصی، هیجان‌انگیز خواهد بود. تشخیص زودهنگام پیامدهای مهمی برای درمان، مراقبت و در نهایت بقای زنان خواهد داشت.

یافته‌های این مطالعه در مجله Cancers منتشر شد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها